Hvorfor blir jeg forelsket?

Hei lurte bare på hvorfor blir jeg forelsket? ☹️

Hei og takk for spørsmålet.

Forelskelse oppstår ikke av noen spesiell grunn. Forelskelse er en naturlig følelse som oppstår av hormoner som utløser en naturlig rus i kroppen. Alle aldersgrupper kan bli forelsket, men følelsen er spesielt intens i puberteten. Det er fordi disse hormonene er spesielt virksomme i puberteten både med å utvikle kroppen innvendig og utvendig, men også følelser, tanker og personlighet. Det kan derfor også oppstå et kaos av følelser, både vonde og gode.

Forelskelser oppstår spontant, og er en følelse av beundring, tiltrekning eller begjær etter en annen person. Det gir en opplevelse av lykkerus og velvære, og kan være altoppslukende. Tankene blir okkupert og kroppen blir påvirket. Du kan få hjertebank, bli kvalm, miste matlysten, få dårlig konsentrasjonen, bli søvnløs, og når man møter personen kan man bli svett i hendene, rød i ansiktet, stamme og få problemer med å finne på noe å snakke om til vedkommende. Forelskelsene er som en rus som gjør at man mister vurderingsevnen. Personen man blir forelsket i blir mye kjekkere/søtere, flottere, klokere og snillere enn han/hun var før og alt virker helt perfekt. Forelskelser fører derfor ofte til at man tar ukloke valg av kjærester. Når forelskelsen er over, ser man ting slik det ser ut til vanlig igjen. Det er derfor ikke lurt å bli kjæreste med alle man er forelsket i. Det er lurt å vente og heller bli kjent med vedkommende for så å vurdere om dette faktisk er den personen man ønsker å ha et forhold til.

Så hvorfor blir du forelsket?

Jo, fordi det er slik kroppene våre er satt sammen. Vi er skapt slik at vi reagerer med tiltrekning når vi ser og hører visse personer. Forelskelsen er spontan og rettet mot det ytre av en person, utseende og oppførselen. Etter hvert som man blir bedre kjent, vil man kanskje også bli glad i personen, pga personligheten, troen, verdiene og handlingene. En forelskelse går alltid over, og det er derfor viktig at man velger en kjæreste på andre grunnlag enn bare forelskelsen.

Lykke til!

Les også:
Aldri vert forelsket
Har aldri vært forelsket, normalt?
Forelsket i den rette
Kvalm av forelskelse