Bibelen og alkohol?

Jeg har to spørsmål angående alkohol.
Hva sier Bibelen om alkohol?
og
Hvordan kan man se på spørsmålet om alkohol i forhold til forskjellige etiske tilnærmingsmåter som konsekvensetikk, situasjonsetikk, sinnelagsetikk og normetikk?

Hei,

Vi har svart på lignende spørsmål om hva Bibelen sier om alkohol før. Les her: Er det greit å bare drikke litt? og Bibelen og drikking. Kort fortalt så forteller ikke Bibelen om et forbud mot alkohol, men råder mot å drikke seg full. Bibelen forteller også om andre grunner til å la være å drikke, da våre egne handlinger noen ganger har konsekvenser for andre enn oss selv.

Der kommer konsekvensetikk inn i bildet. Dersom noen man kjenner har slitt med alkoholisme personlig eller i familien, kan dette være en grunn til å avstå fra alkohol. Alkohol kan også ha negative konsekvenser helsemessig, og avhengighet er en mulighet.

Angående situasjonsetikk, så er drikkekulturen er veldig sterk i Norge da folk flest drikker alkohol. Dette kan føre til at man føler drikkepress når man velger å avstå fra alkohol - selv om det er mange grunner til å gjøre dette.
Sinnelagsetikk mener at en handling bør dømmes etter hva intensjonen med handlingen var. Når man ser på alkohol ifht til dette,  spørs det veldig. Et valg om å drikke alkohol kan likevel få negative konsekvenser selv om ‘tanken bak’ var god. Sinnelagsetikk er et moralfilosofisk spørsmål  om skyld og omdiskuterer derfor etter sin natur ikke konsekvenser.

Normetikk tar hensyn til om en handling er rett eller gal. Her har vi tidligere gjort rede for i spørsmålet at Bibelen ikke forteller at å drikke alkohol er galt, men at Bibelen flere steder råder mot å drikke seg full.

Vi håper dette hjalp. Du kan også sjekke ut dette seminaret med Rune Larsen på UL i 2012.

Hilsen GuttogJente