Bibeltolkning

Hei, eg er ei jente på 15 som la merke til at paulus sier i 1.kor 14: 35-36 at jente/Kvinne ikke skal prate i kyrka. Kvifor vert ikkje det praktisert i dag medan det at homofili er galt vert det? Eg føler på en måte at vi velger ut det vi vil at skal praktiseres og praktiserer det medan det vi ikkje ønsker at skal praktiseres seiar vi at bibelen seier er synd.
Tusen takk for svar på forhand.

Hei Jente på 15 år.

Så bra at du studerer bibelen og ønsker å lese den i sammenheng. Vi er helt enig med deg om at vi må holde fast på alt bibelen sier og ikke bare velge ut det vi liker.

Tre ting vil vi nevne.

  1. Spørsmålet, ”om kvinner ikke skal prate i kyrkja” slik du formulerer det er et ordningsspørsmål, - ikke et spørsmål om læren, - altså innholdet i det vi tror på. Hvis du leser litt før det du siterer så står det i vers 33 ” For Gud vil ikke uorden, men fred.” Dette har med hvordan vi skal organisere arbeidet i menigheten. Det handler ikke om hvilke budskap vi skal forkynne.

Vi er ikke helt sikker på hvordan vi skal forstå dette i dag. Kirker på denne tiden kalles synagoger. Hvis du googler et bilde av en synagoge, vil du se at den har en sal i 1. etg og et galleri i 2. etg. Mennene satt nede i salen, mens damene og barna satt på galleriet. De hadde ikke høytalere. Noen forskere sier at Paulus, som har skrevet dette brevet skriver om at disse damene som gjerne ikke hørte det som foregikk begynte å prate seg i mellom og forstyrret samlingene.

Det vi i alle fall kan lese om i det nye testamentet er at kvinner taler og deler evangeliet.  Paulus nevner flere, - ikke minst når han hilser til medarbeidere i menigheter han skriver til. En av disse heter Føbe og er diakon (Romerbrevet 16.1)

  1. Når deg gjelder det å ha sex med en av samme kjønn står det omtalt mange steder i bibelen, - både i det gamle og det nye testamentet. Hver gang kaller bibelen det synd og brudd på Guds vilje. Flere steder står det omtalt sammen med andre synder. Les gjerne 1 Korinterbrev 6.9-11.  Dette kan du lese mer om i andre svar vi har gitt.

  2. En siste ting vil vi nevne. Ting blir ikke rett bare fordi mange gjør det. Det er ikke slik at det som er godtatt og blir praktisert er det rette. Mange ganger i historien har folk lest bibelen funnet ut at det de gjorde var  galt. Da har de tatt konsekvensen av det og handlet annerledes. Tanker, holdninger og handlinger blir rett når de stemmer overens med det bibelen sier.  Derfor er det så viktig at vi studerer bibelen og er opptatt av å finne ut hva den egentlig sier. Det er et spennende studie.

  3.

Les også: Bibelen om homofili

Med vennlig hilsen GuttogJente.no