Brunt i trusa - kan det være mensen?

Hei, jeg vet ikke om dette spørsmålet er veldig rart. Det handler ikke så mye om hva bibelen synes...men om mensen. Jeg er en kristen jente på 13 (snart 14). Jeg begynte i går å merke noe brunt i trusen min. Det så kanskje litt ut som bæsj..... uansett merker jeg ingenting, men likevel kommer det så mye brunt i trusen min. Dette er den andre dagen. Enten så har jeg en rar sykdom, diare, eller så er det noe i forbindelse med mensen. Det brune kommer fra tissen, ikke rumpa. Hva er dette, burde jeg kontakte lege? Jeg skal snakke med mamma, men jeg tror ikke hun vet så mye og jeg vet ikke om jeg tørr. Hvis jeg bare hadde visst hva det var hadde det vært lettere å snakke med henne. Jeg har forresten litt vondt på det stedet blæren er... Hilsen meg

Hei og takk for spørsmålet!

Ingen spørsmål er rare her hos GuttogJente.no :)

Du sier ikke om du har begynt å få regelmessig mens ennå. Men hvis det kommer fra tissen, eller nærmere bestemt kjedeåpningen (se illustrasjon), så er det sannsynligvis mensen du har fått. Noen opplever at mensen er litt brunaktig i begynnelsen og slutten av en mensperiode, dette er ikke farlig og du trenger ikke å kontakte lege. Hvis du er bekymret anbefaler vi å snakke med helsesøster på skolen.

Det er også lurt å fortelle det til mammaen din. Hun er jo også dame og har hatt mensen, så hun vet nok mer enn du tror ;)

Her er noen artikler du kan lese om mensen: Hjelp - jeg har fått mensen! / De ulike mensbeskytterne / Hvor er mensenhullet? / Menssmerter

Lykke til!

Vennlig hilsen GuttogJente