Dårlig selvtillit - hva kan jeg gjøre?

Jeg har så dårlig selvtillit. Hva kan jeg gjøre? Jente 15

Hei Jente 15!

Først vil vi si til deg at det er veldig normalt å ha dårlig selvtillit. Så du kan vite at du er normal :)

Det at du spør hva du kan gjøre med den dårlige selvtilliten, forteller oss at du er ei jente som tar ansvar for ditt eget liv ved å ønske å gjøre en endring. Det er gode egenskaper!

Det å være tenåring er nettopp tiden der man begynner å løsrive seg fra familien på en sunn måte og finne ut hvem man er som individ. På skolen har man for det meste hatt samme fag som alle andre, men så etterhvert må man finne ut hvem man er og hva man vil utdanne seg som. Så det er helt normalt å være usikker på seg selv når man er 15, samtidig som det er nettopp det å bli kjent med seg selv, finne ut hva man liker og ikke liker, hva man er flink til og ikke flink til, og hva som gjør deg unik, som er noe av det viktigste som skal skje i tenårene. Selvbildet formes over tid og skjer for det meste gjennom opplevelser med andre mennesker. Likevel er det noen ting du kan gjøre bevisst for å styre og styrke denne prosessen.

Les: Hvordan bygge opp selvbildet

Her er noen tips som kan hjelpe deg å få bedre selvbilde:

  1. Lag en liste eller et tankekart med hva som er bra med deg. Skriv ned der etterhvert som du kommer på eller folk sier til deg ting du er flink til, ting du liker med utseendet ditt, kvaliteter du har etc. Ta deg tid til å se på dette arket ofte og våg å tro på det som står der. Etterhvert vil du kjenne at det blir lettere.

  2. Når noen gir deg et kompliment: Si takk (ikke bortforforklar eller minimer det de sier), ta deg tid til å la ordene synke inn i deg og tro på dem.

  3. Spør familie og venner hva de setter pris på med deg.

  4. Legg merke til og gjør mer av det som du er god til og som du liker.

  5. Vær sammen med mennesker som liker deg og oppmuntrer deg.

  6. Les hva Gud sier om deg i Bibelen. (Bl.a. Salme 139 og Sefanja 3:17)

  7. Hør på gode taler/undervisninger om hva Gud tenker om deg. Det ligger mye bra undervisning fra ulike menigheter på nett, vi vil også anbefale preik.tv som har mange gode andakter.

  8. Dersom du gjør noe dumt, ikke får til det du vil eller får dårlig tilbakemelding fra noen: Vær nøye med å tenke i gjennom opplevelsen og hva det fikk deg til å føle/tenke om deg selv. Det er for eksempel viktig å skille mellom at man har GJORT noe dumt/ikke fått til noe, eller om man ER dum. At man ikke er like flink til alt er helt greit og noe man bare må akseptere (og eventuelt øve seg til å bli bedre om man vil) og det er mye lettere enn å leve med løgntanker om hvem du er og din verd

  9.

Du kan også lese:

Selvbilde
Ønsker å bli kvitt negative tanker
Føler meg mislykket

Her er noen eksempler på korte video-andakter fra preik.tv som du kan høre på:

Lider du av «flink pike-syndromet»?
Hvem eller hva bestemmer din verdi?
Når fikk du din verdi?
Hvor mye er du verdt?
Hvem er du egentlig?

Det er nok flere gode ideer til å få bedre selvbilde enn vi klarer å komme på her, men forhåpentligvis kan noe av dette kan være til hjelp for deg.

Lykke til!

Med vennlig hilsen GuttogJente.no