Dårlige forbilder i miljøet

Jeg synes tanken med å spare noe til min ektefelle er utrolig fin, og jeg ønsker å vente til ekteskapet.

Men i miljøet rundt meg har denne tanken ført til at folk gifter seg i hui og hast i svært ung alder, og noen av dem er allerede skilt før de er fylt 30 år. Det er folk som har jobbet som ungdomsledere osv.

Jeg synes ikke dette er god kultur eller gode forbilder. Synes dere?

Hei!

Fint at du setter fokus på en aktuell problemstilling!

Statistisk sett så er det dessverre større sjanse for å bli skilt hvis man gifter seg tidlig. Ekteskapet krever en stor grad av modenhet, ansvarlighet og karakterstyrke, og dette er det ikke alle som er modne for dersom de går inn i ekteskapet for tidlig, - selv om mange også er det. Dessverre har det vært en tendens i noen av våre kristne miljøer til at enkelte har giftet seg - som du skriver- i hui og hast- fordi man har ønsket å utfolde seg seksuelt, men at ekteskapet dessverre ikke har holdt. Vi er enige med deg i at dette ikke er en sunn tendens!

Det "riktige" tidspunktet å gifte seg på finnes ikke, da dette vil være et veldig individuelt spørsmål. Men det finnes også gode grunner for å gifte seg tidlig. I tidligere generasjoner ble man tvunget til å bli fort voksen ved at man sluttet skolen, fikk seg en jobb, ble gift og stiftet familie i løpet av kort tid. I dag kan unggdomstiden strekke seg over hele 10-15 år, og for mange ungdommer blir dette en periode med veldig mange privilegier, og ikke så mye ansvar... Dette legger ofte ikke det det beste grunnlaget for et godt ekteskap, fordi ekteskapet handler om å legge ned sitt eget. I tilegg er det også sånn at biologisk sett så er vi mest fruktbare i begynnelsen av tyveårene.

Vi synes det er leit at du har opplevd at det i miljøet rundt deg har vært flere ekteskap som har havarert. Kanskje kjenner du på skuffelse eller andre følelser rundt dette? I tilfelle oppfordrer vi deg til å gi slipp på de følelsene dette måtte skape hos deg ved å velge å tilgi, og istedet velge å fokusere på de tingene som forbereder deg best mulig for at ditt eget ekteskapet skal bli godt. Dette kan du gjøre bla ved å fokusere på å vokse i modenhet som menneske ved å knytte nære relasjoner med andre mennesker, og ved å jobbe med din egen karakter, din egen ansvarligehet og din evne til kommunikasjon. Kanskje har du også noen gode rollemodeller rundt deg som du kan se opp til?

Les gjerne: Huskeliste for single / Seksuelle følelser / Vent på meg! / Å velge kun én for resten av livet

Med vennlig hilsen GuttogJente.no