Debutalder

når er det vanelig å begynne med sex?

Hei

Den siste store undersøkelsen om seksuell debutalder i Norge ble gjort i 2002. De fant da at halvparten av norske jenter har hatt samleie når de er 17.1 år mens resten har første samleie senere. Blant gutter har halvparten hatt samleie når de er 17.5 år men resten debuterer senere. Det betyr at ganske mange venter med sex til de er voksne.

Alle mennesker trenger bekreftelse og kjærlighet, men vi trenger ikke sex for å ha et godt liv. Sex er noe veldig personlig og blir best når man er helt trygge på hverandre. Det kan være veldig vanskelig å bryte et forhold igjen når man først har hatt sex sammen.

Vi i GuttogJente.no baserer vår veiledning på det som står i Bibelen, det betyr at vi mener sex bare hører hjemme i et livslangt ekteskap. Man kan ha en veldig bra ungdomstid uten å ha sex, og vi anbefaler å vente med sex til man gifter seg.

Du kan gjerne lese disse artiklene:

10 gode grunner for å vente med sex
Vent på meg