Dilemma; å vente med sex

Et dilemma! Kristne ungdommer som vil vente med å ha sex til ekteskapet. De er klare på hva de vil, og trenger derfor ikke prevensjon når de er med kjæresten. Hva så hvis de går for langt.. og en gang til.. og enda en gang til osv.. Hver gang angrer de, sier det skal ikke skje igjen. Og siden det ikke skal skje igjen, vil de heller ikke begynne å bruke prevensjonsmidler, for da går man liksom inn for at det skal skje igjen. Dette er ikke lett altså! Dette burde snakkes mer om!

Hei!

Du har helt rett at dette er noe som burde snakkes mer om. For det er ikke slik at bare man har bestemt seg for at man vil vente med sex til ekteskapet så går dette helt av seg selv. Det vil alltid være en fristelse å gjøre noe man egentlig har bestemt seg for å ikke gjøre, og da trenger man å snakke sammen som kjærester og bli enige om helt klare grenser som man ikke vil bryte.

Det at noe er vanskelig er ikke det samme som at det er umulig. Men når man har bestemt seg for å vente med sex til man gifter seg er det viktig å unngå situasjoner der fristelsen blir for stor. Det er for eksempel ikke lurt å overnatte sammen før man har giftet seg eller være veldig mye alene sammen. Det kan også være lurt å snakke med en leder i menigheten om dette. Mange ganger kan det være en hjelp å være ansvarlig overfor noen som senere kommer til å spørre hvordan det går.

Man kan selvfølgelig få tilgivelse av Gud hvis man har gått for langt på det seksuelle området. Men når man er en kristen og vet hva Bibelen sier om sex, er det veldig dumt å trosse sin samvittighet. Mange sliter med skyldfølelse i forhold til sex selv om de er tilgitt av Gud.

Vi i GuttogJente.no mener det er veldig bra å vente med sex til man gifter seg. Selv om det koster litt nå, så har man igjen for dette når man senere blir gift. Det kan også hjelpe på motivasjonen å være bevisst på hva som faktisk skjer når to mennesker har sex, man kan for eksempel lese denne artikkelen: Hva skjer i det usynlig når to mennesker har sex?

 Med vennlig hilsen GuttogJente.no