Er det feil?

Er det helt feil å synes at flere jenter er pene og kunne tenkt seg sex med dem?

Hei og takk for spørsmålet!

 Vi vet ikke så mye om deg eller hvor gammel du er, men generelt kan vi si at det er helt naturlig å synes at mange jenter er pene. Når man kommer i puberteten våker det mange nye følelser, og for de fleste gutter betyr dette at de plutselig blir interessert i jenter og at synes mange jenter er pene.

Hormonene som kroppen produserer når man kommer puberteten gjør også at gutter og jenter ser på hverandre annerledes enn før, for en gutt kan plutselig synet av en jente han synes er pen også vekke mange seksuelle følelser. Dette er helt normalt og en naturlig del av å bli voksen. Det er Gud som har skapt oss slik at vi har lyst til å finne en kjæreste som vi kan gifte oss med og stifte en familie sammen med. De seksuelle følelsene er en naturlig del av dette.

Derfor er det ikke feil at en gutt noen ganger kjenner at han kunne tenke seg å hatt sex med en jente han synes er pen. Men det betyr ikke at det er lurt å dyrke disse følelsene og fantasere om sex med alle de pene jentene man ser. Når du kjenner at følelsene bruser i kroppen kan du takke Gud for at han har skapt deg med disse følelsene. Men du kan også minne deg selv om at seksualiteten er noe veldig verdifullt som vi ikke skal dele med hvem som helst. I følge Bibelen er sex noe så hellig og godt at vi bare skal dele det med en person, nemlig den vi har giftet oss med og bundet oss til for resten av livet.

Luther sa en gang noe slikt som at vi ikke kan hindre fuglene å fly over hodet vårt, men vi kan hindre at de bygger rede i håret. Slik er det også med de seksuelle følelsene Gud har gitt oss. Seksuelle tanker og følelser vil komme og gå, men vi skal ikke være en slave av dem. Det er ikke godt for oss å ha sex med noen utenfor ekteskapet som Gud har bestemt at skal være den trygge rammen rundt samlivet mellom mann og kvinne. For selv om følelsene forteller oss at vi har lyst på sex her og nå, så er det bedre for oss å spare denne gode gaven til den personen vi gifter oss med og forplikter oss til å leve sammen med ”i gode og i onde dager til døden skiller oss”.

Vi anbefaler deg også å lese disse artiklene:

Det er verdt å vente med sex
Kristen og seksuell
Hva skjer i det usynlige når to mennesker har sex?