Er det galt å være sammen med en 7-klassing?

Er det galt å være sammen med en 7 klassing, når man går i 10 kasse?

Hei.

Det er ganske vanlig at man blir forelsket med i som er yngre eller eldre enn seg, og noen ganger kan aldersforskjellen være ganske stor. Aldersforskjell betyr mindre jo eldre man blir. Alder handler mest om modenhet og livssituasjon og når man er barn og ungdom utvikler man seg mye for hvert eneste år. Den man liker som ung er ofte ikke den man ønsker å være sammen med når en blir voksen.  Når man er ung, betyr noen år forskjell mer enn når man er blitt voksen.

Les: For unge til å være kjærester?

Når man er forelsket ønsker man veldig å være sammen med den man er forelsket i og kan ikke se for seg at forelskelsen kommer til å gå over. Likevel er det det som oftest skjer, og det er derfor ofte lurt å vente litt med å bli kjærester. I ungdomstiden er følelsene ustabile og man kan oppleve mange og korte forelskelser, noen lange forelskelser og også å være forelsket i flere samtidig. De forelskelsene man kjenner i denne tiden fører derfor sjelden til langvarige forhold.

I dette tilfellet er du mye eldre enn den andre (mye - fordi det skjer så mye utviklingen denne tiden), og selv om du er klar for å bli kjæreste, er den andre egentlig altfor ung til det. Selv om denne 7.klassingen kanskje er moden for alderen, er det likevel ganske stor forskjell på dere. Det vil også være skjev maktfordeling mellom dere, for den som går i 7.klasse vil det være stas å være sammen med en 10.klassing og vennene, men det kan føre til at man blir fristet til å gjøre hva som helst for å passe inn og også føle press til ting man ikke ønsker for å ikke bli oppfattet som brems eller som barnslig.

Les: Er det greit å få seg kjæreste som trettenåring?

Det er ikke galt å være kjærester, men tenk deg nøye om hvorfor du trenger kjæreste nå, og om dette er den personen du kan se for deg at du kunne å giftet deg med. Dersom du ikke tenker det, bør du la det være, for å være kjærester bare for morro fører ofte til kjærlighetssorg, sårethet og skuffelser når man må gjøre det slutt. Og selv om du tenker det, kan dere likevel vente litt med kjæresteriet til han/hun blir eldre. Dere kan være gode venner og på den måte finne ut om dere over tid egentlig er glad i hverandre, eller om det bare er en flyktig forelskelse. I ungdomstiden er det også viktig å få utvikle seg og sin personlighet selvstendig uten å måtte tilpasse seg kjærester.
Lykke til :)

Les også: Hvordan fortelle at jeg har en eldre kjæreste?  /Alder for å få kjæreste