Er det greit å få seg kjæreste som trettenåring?

Hei. Først vil jeg si at jeg er meget takknemlig for at denne sida eksisterer. Den har hjulpet meg mye. Men jeg lurer på en ting. Er det greit å få seg kjæreste i trettenårsalderen?

Hilsen anonym gutt

Hei.

Så hyggelig at du liker siden vår og at den er til hjelp for deg.

Du er ung og har veldig god  tid til å finne deg kjæreste. Det viktigste i din alder er ikke å ha kjæreste, men å ha gode vennskap, både med gutter og jenter, og bruke tiden til å modnes og bli trygg på den du selv er som person.

Det er ikke noe galt i å ha kjæreste, men det er lurt å tenke gjennom hvorfor du trenger kjæreste nå. Dersom en tenker å bli kjæreste med noen, bør det være andre grunner enn bare for gøy, eller fordi en er forelsket, for forelskelser kan komme og gå ganske ofte i ungdomstiden. Når en skal bli kjærester med noen burde det helst være fordi en har funnet en man vil dele livet med og som en derfor vil bli bedre kjent med for å se om en passer sammen.

I ungdomstiden utvikler en og forandrer seg mye, og en ungdomskjæreste er kanskje ikke den en vil trives sammen med når en blir voksen.
Det kan nok være gøy å ha kjæreste når man er så ung, men dersom du venter med å få deg kjæreste og er litt kresen på hvem du vil være kjæreste med, vil du kunne spare deg for både intriger, avvisninger og skuffelser.

Vi har svar på lignende spørsmål tidligere, så du kan også lese de svarene: Lyst på kjæreste / Alder for å få kjæreste / For unge til å bli kjærester

Lykke til :)