Er det lurt å ha sex som 13-åring?

Hei.. jeg lurer på om det er normalt å ville ha samleie i 13-14 alderen?? jeg er litt flau over det... jeg har heller ikke lyst på barn... jeg vet det er 16 års aldersgrense... er det dumt å ha det i 14 års alderen??

Hei

Det er ikke unormalt å tenke på sex når man er 13-14 år, men det er heller ikke unormalt å ikke gjøre det. Men det er et langt steg fra å kjenne på lyster og å gjøre det. Den seksuelle lysten våkner til live i ulike aldre, men sexlyst har også sammenheng med hva en ser på og leser om. Dersom en ser mye på film eller leser blader med seksuelt innhold, vil en tenke og drømme mye mer om sex enn de som ikke gjør det.

Det er ikke lurt å ha sex når man er så ung, for man er som du selv sier, ikke klar for alle konsekvensene det fører med seg av mulig graviditet, men også kjønssykdommer og følelsesmessig tilknytning og avvisninger. Sex veldig intimt og man setter seg i en sårbar situasjon når man har sex med noen uten å være gift. Sex er noe som hører hjemme i ekteskapet, og er ment for å binde de to sammen for hele livet. Selv om du har lyst på sex, er det ikke det du har bruk for nå. Når den seksuelle lavalderen er satt til 16 år, er det fordi også fagfolk mener det kan være skadelig med sex når man er for ung.

Denne nettsiden gir veiledning basert på det som står i Bibelen, derfor anbefaler vi uansett alder å vente med sex til man gifter seg.

Dersom du vil vite mer om hva GuttogJente mener om dette, kan du lese mer her:

Sett dine egne grenser / 10 gode grunner til å vente med sex / Vent på meg / Er det lurt å ha sex før man er 16 år?