Er det riktig å debutere før bryllupet?

Hei!
Jeg og kjæresten min har vært sammen i 2 år og har bryllupsplanene klare. Vi har klart å holde forholdsvis greie grenser til nå, men vi har begynt å snakke om å debutere når vi har snakket, blitt enige og sikre på at det er det vi vil. Planen er p-piller og/eller kondom som prevensjonsmiddel, men det som holder oss igjen er om dette er riktig iforhold til Bibelen. Vi vil ikke gå imot den, men vi tenker at siden vi er såpass sikker på at vi skal gifte oss har ikke datoen før eller etter et bryllupp så mye å si. Hva er riktig? Bibelen er skrevet på en tid hvor prevensjonsmidler ikke var på markedet og en av meningene med å vente til ekteskapet er vell at det sex er noe som bare skal være mellom to personer ? Vi skal gifte oss, men tviler på at vi klarer å vente med å elske til den datoen er passert. Hva tenker dere? Jeg er veldig usikker på hva Bibelen sier om dette.

Hei igjen og takk for spørsmålet!

Så bra at dere har vært bevisst på å være enige om grenser og at dere snakker sammen om dette! Altfor mange bare lar ting utvikle seg av seg selv uten å ha noe bevisst forhold til egne grenser. Det er viktig å snakke sammen og ikke presse hverandre.

Mange tenker at det ikke er så stor forskjell på sex innenfor og utenfor ekteskapet så lenge man er trofaste mot hverandre, har tenkt å gifte seg og bruker prevensjon. Rent praktisk er det forståelig at mange tenker slik. Hvis sex bare var noe fysisk og følelsesmessig skulle det ikke ha så mye å si hva som skjedde før og etter bryllupsdagen. Likevel er ikke dette helt ukomplisert.

Bibelen er veldig tydelig på at sex er noe mer enn bare sterke følelser og fysiske handlinger som to mennesker gjør med hverandre. Bibelen sier at to mennesker som har sex blir ”en kropp” (1 Korinterbrev 6.16). Det betyr at de to smelter sammen på en måte som gjør at det ikke lenger er noen fysisk begrensning mellom dem. Sex skaper en så dyp og omfattende kontakt mellom to mennesker at det ikke bare omfatter kroppene og følelsene, men også deres sjel og ånd. Dette er noe som skjer helt uavhengig av om man bruker prevensjon eller ikke. Derfor er Bibelen også tydelig på at sex bare hører hjemme i ekteskapet mellom mann og kvinne.

Bibelen er faktisk så radikal at den sier sex utenfor ekteskapet er skadelig for oss (Ordspråkene 6.32). Dette gjelder også i forhold til den man en gang skal gifte seg med. Kraften i sex er noe fantastisk innenfor rammen av ekteskapet men kan virke ødeleggende i andre sammenhenger. Bibelen sier også at den som synder seksuelt faktisk synder mot sin egen kropp (1 Korinterbrev 6.18). Dette har å gjøre med at samleiet i følge Bibelen er et tegn på pakten mellom mann og kvinne i ekteskapet. På den tiden Bibelen ble skrevet var det slik at ekteskapet ble inngått ved en bryllupsseremoni men at ekteskapet ikke ble regnet som inngått før de to som hadde giftet seg gjennomførte samleie. Derfor er det ikke likegyldig hvilken rekkefølge dette skjer i. Selv om det kan være veldig fristende å gå til sengs sammen før man gifter seg, er dette faktisk å misbruke selve paktstegnet på ekteskapet. Om man faller på dette området kan man selvfølgelig få tilgivelse fra Gud og blir renset fra dette som alle andre synder, men det beste er å vente med sex.

Når det gjelder prevensjon er det ikke noe i Bibelen som gir grunnlag for å si at det er feil å bruke prevensjon i ekteskapet. På samme måte som man kan redusere antallet svangerskap ved å unngå samleie i dagene rundt eggløsningen, kan man for eksempel bruke kondom eller p-piller for å regulere hvor mange barn man skal få. Men slik vi ser det er det viktig å unngå prevensjon som ikke hindrer befruktning men som kan avbryte det spirende menneskelivet etter at sædcellen har smeltet sammen med eggcellen. Derfor anbefaler vi for eksempel ikke spiral og minipiller.

Vi vil råde dere til å bestemme dere for fortsatt å ha sunne grenser og unngå situasjoner der dere kan bli fristet til å ha sex før dere gifter dere. Det kan virke vanskelig nå, men vi tror dere vil tjene på dette i det lange løp. Det å trene seg på selvkontroll gjør dere også mye bedre rustet til å takle perioder med lite sex og unngå utroskap mot hverandre senere i ekteskapet.

Vi anbefaler dere også å lese:

Brenne av begjær eller gifte seg?
Vent på meg
10 gode grunner for å vente med sex
Lykke til!