Er dette et ekteskap i Guds øyne?

Gutt 18 her. Litt nysgjerrig på hva ekteskap er i bibelen. Er det galt å ha sex med noen man elsker og har lovet oss to imellom at vi alltid skal høre sammen, selv om vi ikke har skrevet under papiret?? Selv om ikke en prest har bedd for oss? Er ikke det likevel ekteskap i Guds øyne?

Hei og takk for spørsmålet!

Bibelen er egentlig veldig tydelig på hva som er rett måte å forvalte seksuallivet på. Seksuelt samliv mellom én mann og én kvinne som elsker hverandre er noe av det fineste man kan oppleve som par, men samtidig er det sårbart og konsekvensen av det kan være opphavet til ett nytt liv. Bibelen åpner bare opp for et seksuelt samliv mellom en kvinne og en mann som er gift med hverandre. Ekteskapsinngåelse er mye mer enn et privat løfte mellom to personer, dette er en offentlig handling der de to både juridisk og åndelig gjøres til et ektepar. Selv om to mennesker har lovet å alltid høre sammen, så er de ikke gift i juridisk og åndelig betydning før de har giftet seg.

Ekteskapet er den beste og tryggeste rammen for et forhold samt det beste for eventuelle barn å vokse opp i. Seksualiteten i ekteskapet er ikke bare et vakkert fysisk uttrykk for kjærlighet, det er mye mer enn det. Seksualiteten er en måte å komme nærmere hverandre og smelte sammen på og bli en enhet. «Mann og kvinne blir ett legeme», gjennom å ligge sammen, sier bibelen (1. Mos 2.24, Matt 19.6, Ef 5.31). Bibelen definerer alt seksuelt samliv utenfor ektepakten mellom én mann og én kvinne som ekteskapsbrudd og dermed også som synd.

Gud er nådig og barmhjertig og tilgir all synd når vi bekjenner vår synd og omvender oss (1. Joh 1.9). Så dersom en har feilet eller syndet på det seksuelle området er det likevel ikke over og ut med troen vår, men vi trenger innse at dette ikke er rett hensikt for oss i Guds øyne og en trenger ta imot tilgivelse og starte på nytt.

Vi anbefaler deg å lese tidligere svar på spørsmål og artikler her på nettsiden: Samboerskap og BibelenHva skjer i det usynlige når to mennesker har sex? / Pakten som viser hvem Gud er