Fjorten år

Hei jeg er fjorten og lurer på hvor man kan finne andre som vil ha sex med meg?

Hei.

Det er helt normalt å få seksuelle følelser og lyster når man er kommet i puberteten. Det er normalt å fantasere om sex og ha lyst på sex. I tillegg til den naturlige tanken på sex, vil også alt du ser og hører med seksuelt innhold påvirke tankene og lystene dine. Og jo mer du tenker på det, jo mer lyst får du til å gjøre det du fantaserer om. Det er likevel et stor steg fra å kjenne på slike lyster til faktisk å ha sex. Og selv om du har lyst på sex nå, er det ikke akkurat det du har bruk for når du er så ung.

Les: 14 år og lyst på sex

Det er ikke lurt av deg å oppsøke noen som kan ha sex med deg. Sex er ikke bare en aktivitet man gjør for å oppå fysisk nytelse på kroppen, sex er veldig intimt og lager bindinger til den du har sex med. Du stiller deg selv i en sårbar situasjon når du har sex og kan risikere å oppleve utnyttelse, avvisning, utlevering og ydmykelser. Når den seksuelle lavalderen er satt til 16 år, er det fordi også fagfolk mener det kan være skadelig med sex når man er for ung. Når man er så ung, er man ikke moden nok eller klar for alle konsekvensene seksuallivet medfører av mulig graviditet, kjønnssykdommer, men også de følelsesmessige tilknytningene og påfølgende avvisninger.

Les: Er det lurt å ha sex før man er 16 år?

Vi i GuttogJente.no gir veiledning basert på det som står i Bibelen, derfor anbefaler vi uansett alder å vente med sex til man gifter seg. Vi mener at sex er en god gave fra Gud, gitt som middel til å binde to sammen for hele livet i ekteskapet.

Les også: Er det lurt å ha sex som 13 åring / Debutalder / 14 år og ukysset / 10 grunner til å vente med sex / Vent på meg