Føler meg kjip når jeg sier nei..

Hei

Han er kristen og han sier han vil vente med sex til han gifter seg. For meg er det alt jeg ønsket meg. Men han syns jeg er for ung, det er to år i mellom oss. Jeg liker han veldig godt men jeg er redd det blir feil. Grensene hans er ganske høye og jeg føler meg kjip når jeg sier nei til ting. Det er ikke at jeg ikke vil, men jeg føler jeg synder hvis jeg går såpass langt som han vil. Hvor syns dere grensen bør gå i et forhold før det regnes som syndig? Er det greit å sove i samme seng uten at det skjer noe?

- Hilsen litt usikker jente 16 år

Hei Litt usikker jente 16 år!

 Vi skjønner godt at du er usikker. Dette er et tema som er veldig konkret og diffust på samme tid. Det er vanskelig å si hvilke konkrete grenser som er rett og galt. Samtidig som det er helt tydelig i Guds ord at samleie hører ekteskapet til, så er sex så mye mer enn det. Å ha sex med hverandre innbefatter egentlig alle handlinger hvor man stimulerer hverandre seksuelt ved å ta på hverandres nakne kropper og kjønnsorganer.

 Les: Hvor skal kjæresten min og jeg sette grenser

 Noen spørsmål du kan stille deg selv er "Ville jeg gjort dette med en kamerat dersom jeg var gift med en annen?" "Ville jeg angret på at jeg gjorde dette med han jeg er sammen med nå, dersom jeg giftet meg med en annen?" I tillegg til hvilke konkrete seksuelle handlinger som hører hjemme i ekteskapet, kan det være lurt å tenke på hvilke situasjoner og handlinger som kan lede en den veien. Så man ikke setter seg i situasjoner der man blir så fristet at det blir for vanskelig å stå imot det man vet man vil angre på senere. For eksempel kan bare å kysse for lenge og intenst, tenne noe i den ene eller begge to. Hva som blir for fristende for dere er noe dere trenger å finne ut av sammen da det er forskjellig fra person til person. Men å sove i samme seng kan alt for fort bli for fristende for de fleste, og er ikke å anbefale.

 Les: Sove sammen med kjæresten

 Når du sier at du føler deg kjip når du sier nei til ting, så tyder jo det på at du kjenner deg litt presset til å gå så langt som han vil. Det er viktig at du følger din samvittighet og ikke lar deg presse til å gå lenger enn det du synes er riktig. Dersom han ikke respekterer grensene dine på en måte som gjør deg trygg, avslappet og slipper å føle deg kjip ved å si nei, så må du vurdere om dette er et bra forhold for deg å være i. Det er begrenset hvor lenge du orker å stå i det å si nei dersom til stadighet føler at han så veldig ønsker å gå lenger. En viktig del av et godt forhold er respekt. Uansett hvilke grenser en person har (både seksuelt og ellers), trenger den andre å respektere det. Derfor bør han respektere dine grenser uansett om han forstår dem eller ikke. Og dere har alt å tjene på å heller ha for strenge grenser enn å gå for langt og angre.

Her kan du lese mere om dette:

Hvor går grensene i følge Bibelen / Hvor går grensene / Sove i samme seng  / Hvile middag sammen
Hvorfor bør man ikke har sex før man gifter seg/ Hva sier Bibelen om sex før ekteskapet

Håper dette kan være til hjelp.