Gravid??

Hei! Jeg hadde samleie med kjæresten min (Brukte Kondom) så fikk jeg mensen 5-6 dager etterpå. Nå er det 1/2 uke ca siden jeg skulle hatt mensen men har enda ikke fått det...
Kan jeg være gravid?

 Hei og takk for spørsmålet ditt.

Hvis du fikk mensen som du pleier å ha den (ikke bare litt blødning) og at dere brukte kondom under samleie, så er det liten sannsynlighet for at du er gravid. Hvis du ennå er forsinket med hensyn til mensen, så bør du kjøpe en graviditestest.

 Les også: Kan man bli gravid av drop-out

 Dersom det da viser seg at du er gravid, er det viktig at du og kjæresten din ikke blir sittende med dette alene. Vi vil anbefale deg/dere å snakke med foreldrene deres eller noen voksne som dere har tillit til og som kan være en god støtte for dere. Vi anbefaler dere da også å ta kontakt med Amathea (www.amathea.no) som er en gratis veiledningstjeneste til kvinner, menn og par som har blitt uplanlagt gravide. Et annet tilbud er www.jentehjelpen.no som er et gratis tilbud for gravide jenter i alle aldre som ønsker å få hjelp til å fullføre graviditeten.

Denne nettsiden gir veiledning basert på det som står i Bibelen, derfor anbefaler vi alle uansett alder å vente med sex til man er gift. Vi synes ekteskapet er en god ramme rundt seksuallivet som beskytter mot konsekvensene sex fører med seg av muligheten for uønskede graviditeter, kjønnssykdommer, følelsesmessige tilknytninger og avvisninger. Sex er veldig intimt og man setter seg i en sårbar situasjon når man har sex med noen uten å være gift.

Dersom du har lyst til å vite mer om hvorfor vi mener dette, kan du lese mer på nettsiden vår, bla; Hvorfor man ikke bør ha sex før man er gift / 10 gode grunner til å vente med sex

Les også: Når er sjanser for å bli gravid storst