Har man et problem om man ser porno?

Du har ikke et problem om du ser på porno vel?
Kom innpå denne siden
her:

https://www.guttogjente.no/grenser/5-skritt-til-frihet-fra-porno/

Og der står det at du har et problem om du ser på porno?

Jeg ser på porno hver eneste dag, og jeg nyter det. Er det feil,, synes du?

Hilsen jente 14

Hei og takk for spørsmålet!

Vi mennesker er skapt slik at vi kan få seksuelle følelser, og disse følelsene våkner ofte når vi blir tenåringer og kommer i puberteten. Dette er en del av det å bli voksen, og det er Gud som har skapt oss slik at vi kan få seksuelle følelser.  Men det er også mange ting som kan vekke seksuelle følelser uten at dette er bra, slik som for eksempel porno.

Når vi forteller om fem skritt til frihet fra porno så er det fordi porno er et stort problem for både ungdommer og voksne. Mange begynner på se på porno fordi de er nysgjerrige og synes det er spennende. Men porno er veldig vanedannende og mange sliter med å slutte å bruke porno når de først har begynt. På samme måte som med snus og røyk er det best å aldri begynne, og hvis man har begynt bør man slutte så fort som mulig. Les også svar på dette spørsmålet:

Hvorfor blir man avhengig av porno?

Porno er laget for å vekke seksuelle følelser og fantasier og viser sex helt løsrevet fra kjærlighet og trofasthet. Porno gir en feilaktig fremstilling av seksuallivet og skaper fantasier om å gjøre seksuelle handlinger som kan skade deg.

Les også dette spørsmålet og svaret: Jente 15 sliter med porno