Hvorfor blir man avhengig av porno?

Kan det være et slags nikotin i porno. Når jeg hører om mennesker som prøver å slutte og røyke, føler jeg at de har samme problemer som jeg, bare at mine er porno. Det er slik at jeg klarer alltid å slutte en stund, noen ganger en uke, andre ganger en måned, rekorden min er på 4 måneder, men jeg faller alltid til slutt. Hvorfor er det slik?

Hei og takk for spørsmålet!

Nikotin er et giftstoff som finnes i tobakk som man kan bli avhengig av hvis man begynner å snuse eller røyke. Det er flere grunner til at man kan bli avhengig av snus og røyk, men nikotin har en effekt på kroppen som gjør at man stadig får lyst på snus eller røyk igjen hvis man prøver å slutte.

I hjernen har vi et belønningssystem som gir en følelse av velvære når vi gjør forskjellige ting. Et av stoffene som dannes i hjernen av dette systemet er dopamin, dette skjer for eksempel hvis man gjør noe som er spennende og morsomt. Når man røyker eller snuser tas nikotin opp i kroppen og påvirker dette systemet til blant annet å utskille dopamin. Når man snuser eller røyker flere ganger vil systemet bli vant til å få tilført nikotin og etter en stund gjør dette at man føler større trang til å snuse eller røyke. Problemet er at den gode følelsen blir mindre etter hvert, men man føler likevel et sterkt behov for snus eller røyk for å føle seg bra. Når kroppen ikke får nikotin kommer nervesystemet i ubalanse og kan sende ut signaler i form av ubehag og irritasjon.

Et av problemene med porno er at den påvirker det samme belønningssystemet i hjernen. I begynnelsen kan porno gi sterke gode følelser, men på samme måte som med røyk går disse følelsene gradvis over i at man føler at man må ha porno for å ha det bra. Derfor er det med porno som med røyk og snus, etter en stund får man lyst på porno fordi man er avhengig og ikke først og fremst fordi det føles så bra.

vi vil anbefale deg å se dette foredraget om Porno og dopamin, denne finnes også som podcast her

På samme måte som det beste er å aldri begynne å røyke, er det også best å aldri begynne å bruke porno. Og jo mer man bruker porno, desto vanskeligere er det å slutte. Men akkurat som det går an å slutte å røyke, er det også fullt mulig å slutte med porno selv om det kan være vanskelig.

Du kan gjerne lese svaret også på disse spørsmålene:
Bruker porno men vil slutte
Vil slutte med porno

For å klare å slutte med porno må man først forstå at porno er et problem. Vi må innrømme at porno ikke bare er et problem for oss selv, porno kan også ødelegge oss og skade forholdet vårt til andre mennesker. Vi kan komme til Gud og be om hans tilgivelse for at vi har brukt porno, og vi kan be om hjelp til å slutte helt. Men det er ikke så lett å gjøre dette alene, derfor er det lurt å alliere seg med en voksen person som ikke selv bruker porno og som vil følge med hvordan det går med deg. Dette kan for eksempel være en ungdomsleder, prest, pastor eller sjelesørger. Kvitt deg med all porno og installer gjerne pornofilter på datamaskinen og telefonen. Sørg for å få nok søvn og skaff deg nye og gode vaner. Du kan lese mer om dette i denne artikkelen:

5 skritt til frihet fra porno

Du er ikke den eneste som har slitt med dette og det går an å bli fri. Vi anbefaler deg også å lese disse historiene:
Avhengig av porno
Fri fra porno

Lykke til!

Med vennlig hilsen GuttogJente.no