Hva er sunne grenser i forhold?

Hva er sunne grenser i et kjæresteforhold? (Som snart er forlovet og viet) Hva er lovisk og hva er godt i Guds øyne ?

Hei og takk for spørsmålet.

Vi har skrevet en del om sunne grenser i et kjæresteforhold tidligere. Se for eksempel her.

Det å virkelig våge å snakke sammen med kjæresten om grensesetting er alltid viktig. Da kan man få "luftet" følelser, tanker, usikkerhet og spørsmål. Samtidig er det lettere å holde seg innenfor de grensene som er satt hvis man har sagt det høyt og blitt enige om det. Det ligger mye frihet i å vite hvor grensene går.

Du spør om loviskhet v.s. det som er godt i Guds øyne. De to tingene står egentlig ikke som motsats til hverandre i dette spørsmålet. Det kan høres ut som om du mener noen grenser er loviske, mens andre er sunne. Grenser i seg selv er ikke loviske. Selv de som er mye strengere enn det vi selv ønsker å anbefale. Som f.eks. å ikke gi hverandre en klem eller ikke være alene sammen i et rom. Noen ønsker disse grensene, og opplever dem som sunne og gode. Men i seg selv er de ikke loviske.

Loviskhet handler i stor grad om vårt Gudsbilde og om vi tror vi kan gjøre oss fortjent til nåden gjennom å gjøre eller å ikke gjøre enkelte ting. Og i sin ytterste konsekvens er loviskhet tanken om at vi kan gjøre oss selv rettferdige for Gud. Det kan vi ikke. Det kan kun Jesus gjøre. Og Jesus gikk i rette med denne måten å tenke på da han snakket med Fariseere og skriftlærde. Det  å velge noen rammer for et kjæresteforhold er ikke nødvendigvis loviskhet, selv om du synes det kan være strengt. Men hvis du tror at Guds kjærlighet og nåde for deg avhenger av disse rammene så er det lovisk.

Grenser viktig, for det handler om å respektere seg selv og den andre. Det handler ikke bare om å vente med sex til man er gift, men å beskytte følelseslivet.

Du spør ikke spesifikt om sex, men vi oppfordrer deg til å tenke gjennom din definisjon av sex. Vi tror nemlig at sex bør ha en bredere definisjon enn noen setter i dag.

Les mer om å vente med sex til man er gift her.

Lykke til med kjæresteforhold, forlovelse og giftermål. Husk å bruke tiden sammen godt. Hvert stadium har sine egne gleder og utfordringer. Det kan være mye glede i det å vente.