Hvordan slutte å like gutt i klassen?

Hei, jeg er en jente på 16 år og går på VG1. Det er en gutt i klassen som er smart, kristen og hyggelig. Jeg har crushet på ham mer eller mindre i hele år, men nå føler jeg han gir meg mye mer oppmerksomhet. Føler jeg utvikler følelser for ham, men vet det er av ganske feil grunn. I tillegg så han på porno/strippegreier på skolen i dag. Han går på ungdomsmøte i en annen kirke, men må si at vi nok har de samme verdiene, men holdningen er jo veldig ulik. Så derfor hvordan kan jeg låse hjertet mitt og ikke slippe ham inn?

Hei jente 16 år.

Det er flott at du er bevisst på hva som gjør at du forelsker deg i denne gutten og at du er opptatt av å finne deg en kjæreste som har samme holdninger og verdier som du.

Les også: Hvordan gi slipp på følelser / Forelsket i den rette

Det er veldig lett å bli forelsket i et flott utseende og i en som gir positiv oppmerksomhet. En trenger likevel ikke å handle på følelsene.  Dersom en er forelsket i noen som man egentlig ikke vil ha et forhold til, kan en ignorere følelsene til de går over. For å bli kvitt forelskelsen, er det lurt å fokusere mindre på ham og ikke dyrke fantasiene.

En kan ikke bestemme over følelsene sine, men en kan likevel styre dem gjennom tankene. Tankene kan en styre gjennom det en opptar seg med og fokuserer på. Det går an å trene tankene sine til å tenke på andre ting. Når dagdrømmene om den spesielle gutten kommer, kan en «sette de tankene på en sky og la dem seile avgårde», og gi seg selv noen annet å tenke på.

Det er som regel tankene våre som skaper følelser, så dersom du finner alternative tanker om gutten du ikke vil ha følelser for, vil det hjelpe. Så istedenfor å fokusere på alt det positive ved ham, kan du da heller tenke på forskjellene som gjør at du ikke vil velge ham.

Lykke til.