Hvorfor vil ikke Gud at jeg skal ha kjæreste?

Hei, har eit spørsmål ang kjærlighet.... Hvorfor vil ikke Gud at eg skal ha kjæreste, hver gang eg tror eg fiinner den perfekte ber jeg til Gud og hver eneste gang mislykkes det.... føler at Gud ikke er til stede å ønsker at jeg skal ha kjæreste. Nå nylig ble jeg kjent med den perfekte jenten for meg... Kristen, morsom, omtenksom, skoleflink/smart osv. Eg ba til Gud om veiledelse og Gud sendte henne vekk... hvorfor er Gud sånn?

Hei!

Vi skjønner godt at du ønsker deg kjæreste og at du blir skuffet hver gang det ikke blir som du håper. Tror de fleste kan kjenne seg igjen i det. Selv om vi ikke vet noe om årsakene til hvorfor hver konkret situasjon ble som det ble for deg, kan vi gi deg noen generelle innspill som forhåpentligvis kan være til oppmuntring.

Gud vil det beste for deg og det er jo Han som har skapt oss til gode relasjoner, inkludert parforhold. Dermed kan vi vite at dersom Gud i det hele tatt har gjort noe for at du ikke skal få kjæreste, så handler det ikke om at han ikke bryr seg om deg. Kanskje har han beskyttet deg mot ting du ikke vet. At det av hensyn til deg, jenta eller begge er bedre at dere ikke blir sammen nå.

Minst like sannsynlig kan det være at jentene du har likt, ikke har ønsket å bli kjæreste med deg. Det betyr IKKE at det er noe galt med deg. Det finnes jo mange bestevenner der en er forelsket i den andre men den andre ikke vil være kjæreste selv om de er veldig glad i han/henne. Men Gud tvinger ingen, så det å be om at man skal få den kjæresten man vil, er en bønn Gud ikke kan svare på. Ikke fordi han ikke vil oss det beste, men fordi han gir oss frihet til å selv bestemme hvem vi vil være kjæreste med. Og for at to skal bli kjærester må begge ville det. Uten at Gud manipulerer den andres følelser eller valg. Så selv om vi kan like å tenke at Gud er den som gir oss kjæreste eller sender de vekk, slik at dersom vi ber til han, så vil han gi dem til oss, er det mye bedre å be til Gud om visdom til å finne en god kone og hjelp til å bli en god mann for henne. Det siste handler om å ta ansvar for eget liv og vokse i modenhet som menneske (forsåvidt uavhengig av om vi får kjæreste eller ikke). Det er noe som singeltilværelsen og relasjonene vi har med venner og familie vil gi oss mange muligheter til.

Du kan tenke litt på hvorfor du vil ha kjæreste. Det er lett å få inntrykk gjennom media og venner og samfunnet generelt, at det å få kjæreste er det beste og viktigste målet i livet og at dersom vi har det, vil vi være lykkelige. Men sannheten er at dersom vi går inn i et forhold hovedsakelig fordi vi ønsker å kjenne oss elsket og bli lykkelige, vil det være et svært dårlig grunnlag for et godt parforhold, nettopp fordi det da handler mer om våre egne behov enn den andres.

Dessuten: det å være singel er sterkt undervurdert! Singellivet lærer oss selvtillit uavhengig av hva andre måtte mene, selvstendighet og mestring. Dette gjør oss tryggere som menneske. Vi blir kjent med oss selv og tar valg ut fra hvem vi er fremfor ut av frykt for hva andre vil mene eller for å være den man tror andre ønsker vi skal være. Vi lærer å bygge gode vennskap som kanskje vil vare livet ut. Vi har frihet til å bruke tiden vår slik vi selv vil uten å ta hensyn til den andres ønsker. Man blir bevisst hvor mange andre ting som gir livet mening og glede. Singellivet lar oss være forelsket med all den kriblingen og spenningen det innebærer, noe som ikke vil fortsette på samme måte når man er i et langvarig forhold.

Får man kjæreste for tidlig, er det lett at man går glipp av mange av livserfaringene som er nevnt ovenfor. Hver av disse erfaringene tar det tid å gjøre seg, samtidig som det vil gjøre oss til bedre kjærestemateriale når den tid kommer. Sjansen er også stor for at jo tidligere man får kjæreste, desto større sjanse er det for at det blir slutt og at man har flere kjærester før man finner den man vil dele livet med. Flere kjærester betyr flere ganger kjærlighetssorg og brutte relasjoner og enda mindre tid til å gjøre seg de erfaringene man med fordel kan ha som singel.

Så vi vil bare ønske deg lykke til med livet både som singel og etterhvert med kjæreste. Begge deler har sine gleder og utfordringer. Håper noe av dette kan være til hjelp og oppmuntring, og hjelpe deg å være tålmodig i lengselen etter en kjæreste.

Vi anbefaler deg også å lese:
Hva er passelig alder for kjæreste?
Hvorfor blir jeg forelsket?
Skulle ønske jeg hadde en kjæreste