Kan man bli skadet av å fingre seg selv?

Hei, lurer på noen ting. Kan man bli syk, dårlig eller skadet av å fingre seg selv? Jeg har gjort det et år nå, ikke veldig ofte, og jeg ønsker å slutte.

Er det unormalt å begynne å riste og anstrenge seg, på en måte? Og at det som var godt før ikke er så godt lenger? Jeg får alltid sånn rar følelse i underlivet etterpå, og den gode følelsen man har imens man holder på bygger seg opp, men varer bare i noen få sekunder. Er alt dette normalt, eller er det noe galt med meg?

Jeg ser på onani som egentlig ganske galt, og jeg vil slutte. Fins det noen tips til å slutte helt?

Hilsen jente, 15

Hei jente 15 år.

Du skal ikke bekymre deg. Det høres ikke ut som det er noe galt med deg, det du beskriver er helt normale følelser og reaksjoner. Man blir verken syk eller skadet av å onanere. Det du beskriver kan ligne på en orgasme. En orgasme oppleves forskjellig fra person til person, men også forskjellig fra gang til gang for samme person. Man oppnår ikke alltid orgasme selv om man onanerer på samme måte. En orgasmefølelse kan noen ganger nesten komme, andre ganger er den kjempekort og andre ganger varer den litt lengre. Etter en orgasme er klitorishodet øverfølsomt og det vil føles ømt og vondt med direkte berøring.

Les: Er det greit å onanere?

Bibelen sier ikke noe direkte om onani. Onani i seg selv er noe nøytralt og trenger ikke være galt. Det er helt naturlig at en i ungdomstiden har seksuelle tanker og at noen begynner å onanere. Samtidig er det lurt å være klar over at det lett kan føre deg inn i ting som ikke er bra. Dersom en onanerer mye eller regelmessig, kan en etter hvert begynne å tenke mer på sex og bli opptatt av seksuelle følelser, seksuelle fantasier og ønske seg seksuell tilfredsstillelse.

Les: Hvordan slutte å onanere

Dersom du har lyst til å slutte å onanere, eller onanere mindre, er det lurt å finne ut i hvilke situasjoner du pleier å gjøre det. Prøv så å planlegg noe annerledes i de situasjonene. Ha klar en aktivitet som du kan gjøre for å koble tankene over på noe annet. På dagtid er det kanskje lettere enn om kvelden når du har lagt seg. Men prøv om du kan lese noe eller høre på musikk og hold på den måten tankene opptatt med andre ting. Dersom du leser eller ser filmer med seksuelt innhold vil det kunne trigge behovet for å onanere og gjøre det vanskeligere for deg å slutte.

Dersom du synes dette er et stort problem for deg, så snakk med en voksen du stoler på.

Les også: Onanering/ Føler skam av onani og fantasier/ Er onani synd / Er onani galt / En historie om onani og seksuelle følelser

Lykke til!