Kjæresten min vil ha sex - men jeg vil vente

hei jeg er en jente som er 17år, å har en kjæreste på 18, å han er veldig klar for å ta et nytt steg. men jeg vet ikke helt om jeg er klar å jeg vet ikke helt hvordan jeg skal si det til han. for jeg er jo forelsket i han men jeg vill ikke helt ha det enda. men jeg tror han hadde respektert det vis jeg hadde sakt nei men hverdan ?

Hei jente 17 år!

Presset på å debutere seksuelt er stort på din alder, og det kan føles som at «alle gjør det», eller som du er en taper hvis du «ikke gjør det». Vi vil oppmuntre deg med sannheten om at du er VERDT å vente på! Du har rett til å si nei, og du har rett til å bestemme over din egen kropp.

Vi vil råde deg til å sette deg grundig inn i hvorfor du ønsker å vente med sex, dette kan du feks lese mer om her inne på guttogjente.no. Les feks «Ti grunner til å vente med sex". Når du får en enda bedre forståelse for årsakene til at du vil vente, vil det også være lettere for deg å forklare kjæresten din det på en tydelig måte.

Du spør om råd til hvordan du kan si «nei". Å finne en kjæreste med de samme verdiene er avgjørende for å bygge et solid forhold og etter hvert ekteskap. Derfor, hvis du har bestemt deg for å vente, må du våge å være 100% ærlig og tydelig med kjæresten din. Hvis ikke er du dessverre urimelig mot han, siden han gir uttrykk for andre forventninger. Vi vil oppmuntre deg til å be Gud om styrke og visdom til å ta opp temaet. Det er lurt å ta denne praten en gang dere begge er opplagte, ikke mens dere sitter henslengt i sofaen, men kanskje mens dere er ute å går en tur ol. Se han inn i øynene og forbered han på at du vil ta opp noe som er viktig for deg. Forsøk så å forklare nøye hvorfor du vil vente med sex. Prøv å ikke nøle, og vær tydelig og klar på hva du tenker, hvis ikke kan det være vanskelig for han å tolke hva du mener.

Det er vanskelig å vite om han vil respektere valget ditt, men om han ikke gjør det, avslører det dessverre at han ikke er ordentlig glad i deg og interessert i å bygge et seriøst forhold. Hvis det er tilfelle, er det kanskje like greit å avslutte forholdet før du blir enda mer følelsesmessig involvert? Husk også på at hvis dere bare har samtalen uten å bli enige om noe, er det dessverre ofte den som vil vente som blir den svakeste part og som til slutt gir etter, fordi den andre har så sterke forventninger og lyster.

Vi vil råde deg til å bruke ungdomstiden din til å bli trygg din i egen identitet og trygg på det du står for. På den måten slipper du å gå på kompromiss med det du egentlig vil- fordi du er usikker, eller kanskje sulten på bekreftelse, eller pga andre ting. Vi ønsker dere begge lykke til!

LES GJERNE: Vent på meg! // 10 gode grunner for å vente med sex // Sett dine egne grenser

Mvh guttogjente