Kjønnssykdommer og klining?

hei, jeg lurte på om jeg kan få kjønssykdommer av å kline med noen.

Hei.

Det kommer an på hva du mener med klining.

Kjønnssykdommer skyldes virus og bakterier som overføres gjennom seksuell kontakt. De fleste kjønnssykdommer smitter både ved samleie og munnsex.

Så JA; dersom kliningen på en eller annen måte innbefatter å berøre hverandres kjønnsorganer vil det kunne smitte med kjønnssykdommer, dersom en av dere har det.

Ikke alle kjønnssykdommer gir synlige symptomer, og det er derfor ikke alltid lett å vite om en er smittet og om en dermed også kan smitte videre. Dette må du ta med i beregningen dersom den du kliner med sier at han/hun ikke har noen kjønnssykdom.

Vær oppmerksom på at kjønnsvorter og herpes kan sitte både på og rundt kjønnsorganene, i endetarmen og på huden rundt. Man trenger ikke ha samleie for å få smitten, men overføringen skjer ved direkte intim kontakt og direkte kontakt mellom fingre og kjønnsorgan.

Kondom gir en viss beskyttelse, men den sikreste måten å unngå å bli smittet er å ikke ha sex eller intim kontakt med noen som kan ha en slik sykdom. Vi i GuttogJente.no tror det er best å gjøre som Bibelen anbefaler, nemlig å vente med sex til man har giftet seg. Da kan man spare seg selv både for kjønnssykdommer og mange andre problemer.

Les: 10 gode grunner til å vente med sex / Herpes / Kjønnsvorter

Les også: Hva er definisjonen på sex / Galt å kline?