Kristen gutt 14 med homofile følelser

Hei, jeg er en gutt på 14 år (fyller 15 straks), og jeg lurer på noen ting rundt homofili.
Jeg regner meg selv som personlig kristen, og er aktiv i kristne miljøer. Jeg har en jevnaldrende jentekjæreste (vi er mer som bestevenner egentlig!) som jeg er veldig glad i. Men i det siste, egentlig lenge har jeg begynt å "utvikle" homofile følelser, og jeg drømmer om å gjøre ting med andre gutter. (Er ganske sikker på at jeg er homofil.) Vet ikke helt hva jeg skal gjøre med dette, foreldrene mine er sterkt mot homofili. Venner osv, er ikke så nøye hva man er. (Ingen vet om det jeg tror er min legning.) Så jeg lurer litt, hva mener Bibelen om dette? Jeg er jo veldig aktiv kristen, og aktiv innen kristne miljøer, og har gode kristne venner. Dette har tynget meg en god stund, og håper å få svar!

Gutt - nesten 15 år

Hei Gutt på nesten 15

Takk for spørsmålet! Det er fint at du skriver til oss om hva du føler.

På spørsmålet ditt om hva Bibelen sier om det du beskriver, må vi svare at Bibelen ikke sier noe direkte om å ha homofile følelser. Det går an å ha følelser og lengsler uten å leve disse ut i virkeligheten.

Det Bibelen er tydelig på er at Gud skapte oss til mann og kvinne og at ekteskapet mellom mann og kvinne er den eneste samlivsformen som er velsignet av Gud. Det er også tydelig ut fra Bibelen at sex er en god gave til menneskene, men Bibelen sier samtidig at sex bare hører hjemme i ekteskapet. Derfor gir ikke Bibelen rom for sex mellom andre mennesker enn en mann og en kvinne som er gift med hverandre, og den nevner flere ganger at sex mellom mennesker av samme kjønn heller ikke er etter Guds vilje.

Noen har hatt følelser av tiltrekning mot samme kjønn så lenge de kan huske, andre kan fortelle at de fikk slike følelser i begynnelsen av tenårene da de kom i puberteten. Men det er også en del mennesker som opplever å ha slike følelser i løpet av tenårene, uten at de har slike følelser senere i livet.

Så derfor er det ikke sikkert at du er homofil selv om du opplever å ha homofile følelser akkurat nå. Det er sannsynligvis ennå for tidlig å si om du også vil ha slike følelser når du blir voksen. Men hvis dette fortsetter å tynge deg, vil vi råde deg til å snakke med en voksen du stoler på, for eksempel en pastor, prest eller sjelesørger.

Det er vanskelig å gi deg den hjelpen du trenger bare med et  svar her på GuttogJente.no. Når man har det vanskelig kan det ofte være en stor hjelp å snakke med noen.

Du kan også lese disse svarene vi tidligere har gitt:

Gutt 16 år med homofile følelser

Galt å være forelsket i samme kjønn?