Kristen tro og prevensjon

Hei!

Siden spørsmålet mitt går litt på kristene verdier så velger jeg å spørre her. Jeg er selv ikke kristen, jeg fant ut ved konfirmasjon at jeg heller valgte borgerlig konfirmasjon. Uansett så er kjæresten min personlig kristen. Det er noe jeg respekterer og ikke har noe i mot, jeg er ikke i mot kristendommen.

Kjæresten min vil ikke bruke kondom når vi har sex. Han sier det er mot kristendommen, noe jeg ikke forstår. Jeg vet at kristendommen er i mot abort, men kondom dreper jo ikke liv?? Vi passer på når vi har sex sånn at det ikke er rundt eggløsning. Jeg er veldig redd for å bli gravid, men han sier at om det skjer så er det sånn livet er. Han mener at JEG velger å ta den risikoen når jeg har sex med han, men jeg synes han også har ansvar. Jeg kan ikke gå på p-piller av medisinske grunner. Jeg vet han er sterk motstander av abort og hadde sikkert aldri snakket med meg igjen om jeg hadde tatt det. Vi er bare 16 og 17 år og har vært sammen i 4 år, men han sier at moren hans var 18 år når hun giftet seg og derfor kan vi også gjøre det om jeg blir gravid. Det er vel 18 års grense for å gifte seg? Jeg føler han nesten planlegger at vi skal bli gravide når han ikke vil bruke prevensjon. Dette er litt dumt da han ofte tar initativet til sex. Jeg er redd jeg hadde fått skylden av foreldrene hans dersom vi ble gravide, fordi de tror sønnen er uten feil og de hadde trodd jeg hadde lurt han til det.

Er bibelen i mot kondom, men synes det er greit å ha sex? Bør jeg respektere valget hans og heller bli gravid dersom vi ikke er forsiktige?

Hei kjære deg.

Bibelen sier ikke noe om kondom. Men i Bibelen er det helt tydelig at seksuelt samliv hører til innenfor rammen av ekteskapet. Så hvorfor kjæresten din velger å vinkle det på denne måten er litt vanskelig å forstå. Det er helt ulogisk at du evt kunne ha gått på p-pille, men han ikke kan bruke kondom. Det finnes noen som er generelt mot prevensjon, men det ville være helt ulogisk av kjæresten din å bruke det argumentet når han bryter en annen regel, som å ha sex utenfor ekteskapet. Du bør absolutt ikke la han presse deg til å ha sex uten beskyttelse for evt å presse deg til å gifte seg med deg. Det er ikke den rette måten å forberede seg til et livslangt parforhold på. Og dersom han kaster risikoen for graviditet over på deg, så bør du holde deg fra å ha sex med ham. Dere er altfor unge til å tenke på ekteskap ennå, og det er å være sammen seksuelt er en del av den intimiteten som binder sammen i ekteskapet. For når man har sex med hverandre, smelter man sammen og blir ett i ånd, sjel og kropp og det er den viktigste årsaken til at sex utenfor ekteskapet kan skade oss.

Du og kjæresten din bør sette dere ned og lese litt på nettsiden vår og få nye tanker om hvordan dere kan være kjærester som verner om og respekterer hverandre og ikke tar risikoer og presser hverandre.

Les:
Hvorfor bør man ikke ha sex før man er gift
Hva sier Bibelen om sex før ekteskapet
Gikk over grensene – hva skal vi gjøre
Kreative kjærester
Når er det for tidlig å gifte seg

Lykke til.