Lei av seksualitet

jente 14år, jeg er seksuell og begynner å bli ganske lei av det så hvordan kan jeg ikke være så pervers og porno?... hjelp

Hei jente 14 år,

Takk for spørsmålet ditt. Slik vi forstår spørsmålet ditt har du begynt å få seksuelle følelser og du er frustrert over at du får slike følelser. Gud har skapt de fleste av oss som seksuelle vesener og det er en fin ting. Dette er ikke noe du skal skamme deg over, se heller på det som en fin gave du har fått. Dette er en gave du i fremtiden vil ha stor glede av sammen med han du eventuelt gifter deg med.

Seksualiteten din er en gave du har fått, men du har også fått ansvaret for å forvalte den rett. Bibelen er tydelig på at det er synd å begjære andre, altså å tenke seksuelle tanker om andre enn den du er gift med. Les f.eks. 1.Tess 4,4-5 og 1. Joh 2,16. Det kan være vanskelig å styre tankene sine, men man trenger ikke være kontrollert av seksuelle følelser og fantasier. Tankene vil komme, men du kan selv velge å dvele ved dem eller øve deg på å fokusere på noe annet. Derfor vil vi også anbefale deg å holde deg borte fra ting som pirrer deg. Prøv i størst mulig grad å unngå sosiale medier og filmer med mye sexscener og fokus på kropp, hold deg også unna porno.

Les også:

Kåt av tanker, 14 år
Jente 15 sliter med porno
5 skritt til frihet fra porno

Ikke vær redd for at du er seksuell, det er slik Gud har skapt deg! Ikke skam deg over tankene som kommer, men vær ærlig med deg selv om hva du gjør med tankene dine. Håper dette svaret kan være til hjelp! Hvis vi ikke har forstått spørsmålet ditt, kan du gjerne sende oss spørsmålet på nytt med litt utdypende kommentarer om hva du ønsker hjelp til.