Onani

Jeg vet ikke helt hvor jeg skal stille dette, men jeg er aktiv kristen. Jeg jobber (frivillig) i menighet som barne-og ungdomsarbeider og trivest veldig godt sammen med de i menigheten og Jesus. Vi sier at å være kristen er først og fremst en relasjon (til Jesus) - ikke religion. Men jeg har et problem: Gud sier at sex før ekteskapet er synd og selv om jeg ikke har tenkt å ha sex med en mann før jeg er gift, så onanerer jeg en god del og tenker og ja... Jeg gjør ikke det som er så åpenbart (porno, sex med andre, har ikke tenkt å feste osv) men akkurat det klarer jeg ikke å holde meg borte fra. Så hva gjør jeg for å dempe det litt? Jeg får så dårlig samvittighet og det er noe som sier det er feil, og det begynner å bli et problem fordi det tar for masse plass i livet mitt. Vet de fleste voksne fagpersoner sier det er greit og helt normalt, men jeg vil ikke. Så hva gjør jeg når jeg ikke har noe "påfyll" som sier jeg skal tenke og gjøre sånne ting?

Hei kjære deg.

Det er et veldig aktuelt spørsmål du stiller her og mange går rundt med de samme tankene og bekymringene og kanskje også med dårlig samvittighet. Det å leve i renhet er en utfordring og spesielt  i dagens samfunn fordi vi blir så eksponert for seksuell påvirkning og det vi ser, leser om og hører på vil påvirke våre egne begjæringer og lengsler.

Seksualiteten din er ren. Gud skapte oss med seksuelle følelser, det er en unik, vakker og mektig gave gitt for at to mennesker skal utfylle hverandres ånd, sjel og kropp og skape en tett relasjon, en enhet.

Onani handler om tilfredsstillelse av kroppslige behov og gir gode følelser der og da, men det skaper ikke den relasjonen og den enheten som den var ment til å skape og vil i lengden etterlate seg mer en tomhet enn en tilfredshet. Det kan du lese mer om i artikkelen: Kan det være bra å ikke onanere

For selv om onani gir tilfredsstillelse og brukes til å dempe seksuelle behov, kan det også føre til å øke fokuset på sex, seksuelle fantasier og dermed heller gi økt behov og ønske om å bli seksuelt tilfredsstilt.

Bibelen sier ikke noe direkte om onani og det er ikke noe galt i seg selv, men det er heller ikke nødvendig. Noen opplever at onani får stor makt over dem og at den fører til seksuelle fantasier eller til pornografi. Noen onanerer mye og andre onanerer ikke i det hele tatt og tenker at seksualiteten skal være noe de vil oppdage og utforske sammen med ektefellen sin.

Les: Hvordan slutte å onanere?

Dersom du ønsker å slutte å onanere eller onanere sjeldnere, er en nøkkel rett og slett ikke å fokusere og tenke mye på sex. Selv om det kan være en utfordring å lære seg å styre sine egne tanker, er det absolutt mulig å velge hva man vil tenke mest på. Unngå å fylle deg med sexfokuserte filmer, blader, nettsider, bøker og musikk. Når sex får en mindre plass i tankelivet, vil behovet for å onanere vanligvis bli mindre.

Det kan det være til hjelp for deg å finne ut i hvilke situasjoner behovet melder seg og fristelsen er størst. Da kan du være i forkant å unngå å komme i den situasjonen. Fokuser på noe annet, ha klar en aktivitet du kan ty til for å koble tankene over på noe annet. Gjør noe du liker å gjøre, enten det er sammen med andre eller alene. Det kan være trening, hobby eller treffe venner.

Dersom fristelsen er størst om kvelden når du har lagt deg, kan du lese noe eller høre på musikk og lydbøker. Ved å lese i Bibelen eller be for andre mennesker retter du fokuset ditt over på Gud, og det kan hjelpe deg til å holde tankene opptatt med andre ting og få et annet fokus enn kroppens begjæringer.

Det har kommet andre lignende spørsmål som ditt på denne siden før, så du kan også lese svarene som er gitt til dem: Ønsker å slutte å onanere/ En historie om onani og seksuelle føleleser/ Er det greit å onanere?

Lykke til.