Redd for å bli deprimert på nytt

Hei, for to år siden hadde jeg det verste året i livet mitt. Jeg var deprimert og dro langt vekk fra Gud. Nå sliter jeg med grunnvollen. Alle tror jeg har det såååå bra, og mange ganger har jeg det fantastisk! Men føler at jeg er såååå ensom, selv om jeg har mange venner! Klarer ikke helt å komme over året, og er redd hele tiden for at jeg skal oppleve alt på nytt, så derfor lurer jeg på hva jeg kan gjøre?

Hei! Det høres ut som du har vært gjennom noen krevende runder.

Det kan nok flere kjenne seg igjen i. Og ettervirkningene etter å ha hatt det tøft kan sitte i lenge, det er helt normalt.

Vi vil anbefale deg å finne noen du kan prate med jevnlig. Gjerne et voksent kristent menneske som tar tid til å lytte til deg og som kan gi deg innspill og råd. Dette kan være særlig godt om det handler om tvil og tro. Dette kan du spørre etter i menigheten din, hvis du er aktv i en menighet. Hvis du går på skole kan du også ta kontakt med helsesøster, ellers er ungdomshelsestasjonen et alternativ hvis dette finnes i din kommune.  Helsesøster kan være en god samtalepartner og kan hjelpe deg videre hvis hun ser at du har behov for mer hjelp.

Det finnes også mennesker du kan ringe til i Barn og unges alarmtelefon (Tlf 116 111) og Kirkens SOS (Tlf: 815 33 300).

De fleste av oss trenger noen som kan gå sammen med oss, og hjelpe oss å se situasjonen vår uten ifra. Vi var aldri ment å klare dette livet helt på egenhånd. Hvis du opplever at du må holde alt for mye av det du tenker på og føler inni deg, kan det kjennes som et voldsomt trykk som på en eller annen måte må ut. Da er det lurt å finne noen å prate med, før det blir for stort trykk.

Les også: Ønsker å bli kvitt negative tanker/ Hvordan bygge opp selvbildet / Hva er poenget med å leve/ Fins det mening med livet / Hva har du /Du er unik

Lykke til!

Vennlig hilsen GuttogJente