Ulike drømmer/ kall. Passer vi sammen?

Hei!
jeg lurer på om det er lurt å være sammen, sel om man har forskjellige drømmer/kall for livet?

Hei og takk for spørsmålet ditt.

Det er mange forhold som spiller inn når man skal finne ut om man passer sammen. Vi har skrevet noen artikler og svar som handler om det å velge den rette:

Hvordan vet to kjærester at de passer sammen?
Å finne den rette
Være kjærester uten å dele tro?
Soul mates?
Den rette
Hvordan finne den rette?
60 ting å snakke med kjæresten om

Det er lurt å bruke god tid på å finne ut om man egentlig passer sammen, og om man har de samme drømmer, kall og verdier i livet. I starten av et forhold er følelsene ofte sterke og man ser positivt på de fleste utfordringer og tenker at det løser seg etterhvert, men det er ikke alltid at alle forskjeller er av en slik karakter at de går over. Relativt små hverdagslige forskjeller kan også etter hvert gi store utfordringer dersom man ikke godtar hverandre og samarbeider godt om avgjørelser. Men dersom man har store forskjeller i drømmer og kall for livet, vil det føre til større utfordringer i samlivet enn om man har sammenfallende interesser, drømmer, verdier og mål.

Alle forhold vil selvfølgelig ha en del ulikheter som man må inngå kompromiss om. At den ene drømmer om lange fjellturer og et aktivt friluftsliv, mens den andre liker best innekos og tv-titting, vil kunne gi utfordringer om ikke de er villige til å møte hverandres behov og utforske hverandres verden. Andre forskjeller som vil gi større utfordringer er grunnleggende forskjeller i verdier, tro, misjonskall, barn, bosted osv.

Måten man løser forskjellene på vil være avgjørende for hvor alvorlig krise det vil gi i forholdet, men det er lurt å sjekke ut de viktigste forskjellene før en innleder et forhold. Så svaret på spørsmålet ditt vil nok være at det ikke er lurt å være sammen dersom dere har altfor store forskjeller i drømmer og kall for livet. Dersom man skal kunne bygge et liv sammen, må da en av dere gi opp sin drøm/kall, eller så må begge gi opp sin drøm/kall og så må dere finne en ny drøm/kall sammen. Så blir det opp til deg å vurdere om forskjellene mellom dere er uforenlige eller om de er innenfor det en kan kompromisse om.

Lykke til.