Vente med sex

Jeg har lyst til å vente med sex til ekteskapet, men jeg vet han vil ha, og forventer at vi skal ha sex, snart. (Forholdet er ganske ferskt.) Jeg lurer på hvordan jeg kan fortelle ham at jeg vil vente, uten å virke veldig konservativ/streng, og noen gode argumenter for nettopp å vente. Hvordan skal man forholde seg til alle rundt, venninner og kompiser, som spør?

Hei

Så fint at du har lyst til å vente til ekteskapet med sex. Å elske er så fint, at det virkelig er verd å vente på. Jeg forstår likevel godt at du synes det er vanskelig å argumentere for dette, fordi det er mange som ikke tenker slik i dag. Du sier at forholdet er ganske ferskt og det er jo egentlig et godt argument i seg selv for å vente. Når man har sex blir man bundet til hverandre, og dersom man starter med sex kan man risikerer å binde seg til en person en ikke en gang passer sammen med. Sex vil forstyrre evnen til å finne ut om dere to egentlig passer sammen. De seksuelle følelsene er så sterke og dere blir så oppslukt av det at dere kan tro at dere passer sammen og at det er ekte kjærlighet.

Det er viktig for deg at du finner dine egne grenser og holder fast på dem uavhengig av hva de andre rundt deg mener om det. Dersom kjæresten din er glad i deg og respekterer deg, tar han hensyn til dine grenser. Når noen er veldig viktig for en, er en også villig til å vente. Kjærligheten er tålmodig og søker ikke sitt eget.

Les artikler og ‘spørsmål og svar’ om dette temaet og få gode argumenter der som du kan bruke. Blant annet:

10 gode grunner for å vente med sex

Sett dine egne grenser

Vent på meg

Hvor skal jeg og kjæresten min sette grenser

Lykke til!