Vet ikke om jeg har følelser for han

Hei.
Kjæresten og jeg har vært sammen i snart 5 måneder, og vi er kjempeglad i hverandre.
Men jeg sliter med mine følelser. Jeg blir kjempeglad hver gang jeg ser ham, og noe har forandret seg i meg etter at vi ble sammen. Jeg kan ikke se for meg noen andre enn han å dele livet med, men følelsene mine kommer i veien for dette. Jeg vet ikke om jeg har følelser for han eller om jeg elsker han. Det eneste jeg vet sikkert, er at det ha han jeg vil ha.
Vi kan sakke om alt sammen og jeg vet at han elsker meg, men dette har slitt litt på meg.
Hva bør jeg gjøre? Jeg vil ikke at følelsene mine (de som mangler litt) skal ødelegge forholdet mitt til han?

Hei kjære deg.

Du sier ikke noe om alderen din og hans, og det er vanskelig å svare konkret når en ikke kjenner personene og situasjonen skikkelig. Vi vil likevel si noe generelt om følelser, kjærlighet og forhold.

De fleste forhold starter med en forelskelse. Forelskelse handler om en spontan kroppslig reaksjon på en persons ytre, utseende, kroppsspråk eller handlinger. Denne følelsen styrer en ikke med viljen, men man kan likevel fremme eller kvele følelsen dersom man vil det. Etter hvert, spesielt også dersom en får et forhold til denne personen, vil disse kriblende, spennende forelskelsesfølelsene blekne og forsvinne. Noen ganger går det over i kjærlighet, andre ganger går følelsene bare over.

Les: Forelsket i den rette

Det viktigste når man skal velge kjæreste, er ikke forelskelsesfølelsene, men å finne en person man trives sammen med, er bestevenn med, er trygg sammen med, stoler på og ikke minst deler tro, verdier og noen interesser med. Når man har funnet den personen man passer sammen med og ønsker å elske, kan man legge til rette for å skape den gode atmosfæren og de gode følelsene. Ekte kjærlighet er ikke først og fremst en følelse, men et valg om å elske noen. Det er kjærlige handlinger gitt til en person man ønsker å dele livet med.

Les: Soul mates

Dersom du/dere er veldig unge, er det også lurt å ta med i beregningen at den man liker som tenåring er sjelden den man liker når man blir eldre, selv om noen også opplever å finne hverandre  i ung alder og holder sammen hele livet. Fem måneder som kjærester kan føles lenge, men er ikke lenge når det er snakk om å bli kjent med en annens personlighet. Og selv om du nå føler at det er denne personen du vil dele livet med, kan det forandre seg om en stund. Kanskje du skal ta på alvor at noe har forandret seg i forholdet og bruke tid på å finne ut hva det er.

Les: Jakten på den rette

Det beste er likevel å ikke fokusere for mye på hvor sterke følelsene dine er, men på om personen du er sammen med er den du vil velge deg for livet. Hovedhensikten med å være sammen er å bli kjent med hverandres personlighet og reaksjonsmønster gjennom ulike faser og ulike utfordringer. Det er også lurt å bruke tid i fellesskap med flere andre, fordi en lærer mye om et menneske ved å se hvem det omgås og hvordan de omgås med andre

Les også artiklene vi har anbefalt for deg her og se om du kan finne noe mer hjelp der:

Hvordan vet to kjærester at de passer sammen

Hvordan kan jeg vite om han er den rette?

Du kan også høre på denne podcasten:

Hvordan finne den rette?

Lykke til.