Vil ha tilbake eksen, men

Hei, eks-kjæresten min vil ha med tilbake. Jeg vil mer enn veldig gjerne ha han tilbake, men han har hatt sex med en annen (mens det var slutt).
Jeg vil så gjerne glemme dette og tilgi han for det. Han har selv bedt om tilgivelse (til Gud) og jeg vet han angrer.
Hvordan kan jeg glemme dette? Hvordan kan jeg tilgi han? For det er ikke noe spørsmål om jeg vil bli sammen med han igjen - det vil jeg! Så spørsmålet mitt er vell om Bibelen kan hjelpe meg eller om Gud - eller dere kan hjelpe meg med å komme meg over dette som har hendt?

Kjære deg.

Du sier ikke noe om forholdet dere har hatt og grunnen til at det ble slutt. Du sier heller ikke noe om han var kjæreste med den han hadde sex med, om det har skjedd flere hanger eller om det var en engangshendelse. Men du er tydelig på at dere begge vil starte på nytt igjen.

Når det har vært et brudd mellom dere, er det lurt å bruke litt tid på å finne ut hva grunnen var til bruddet, var det en bagatell, en ny forelskelse eller var det noen alvorlige forskjeller? Er det noe som kan skje igjen? Hva er det egentlig dere har sammen og hva ønsker dere med forholdet? Ønsker dere det samme? Det virker som om du for enhver pris vil ha han tilbake, - betyr det at du er så nesegrus forelsket at du er blitt litt blind? Det er i alle fall lurt å tenke gjennom disse tingene før du går inn i et nytt forhold.

Les: Hvordan vet to kjærester at de passer sammen?

Du sier at han angrer og har bedt Gud om tilgivelse. Det er bra. Han trenger også å be Gud om å løse og helbrede han fra det båndet og den bindingen som han har fått til den jenten han lå med, slik at det ikke ligger og forstyrrer i et nytt forhold. Når man har brutt en grense, er det lettere å gjøre det igjen, så dersom dere blir kjærester, trenger dere å snakke sammen om disse tingene, dere trenge å sette grenser for deres fysiske intimitet og ikke la hans erfaring gjøre at dere føler at dere to må toppe den opplevelsen for å ha noe eksklusivt sammen.

Les litt sammen om hva sex er, hva det gjør i et forhold og hvorfor det er så viktig å vente og være eksklusiv med den man gifter seg med. Det kan hjelpe dere og motivere dere til å holde grensene.

Les: Hva skjer i det usynlige når to mennesker har sex?

Dette med tilgivelse er ikke enkelt.

Å tilgi betyr ikke at det som ble gjort var greit, det betyr ikke at en godtar eller ikke tar det så nøye. Tilgivelse betyr jo nettopp det at det ble gjort en overtredelse, en synd, som trenger å bli bekjent, gjort opp og tilgitt. Og så gjelder Jesu ord om å vende seg bort fra synden; ”gå bort og synd ikke mer”

Tilgivelsen vi gir er mest for vår egen skyld, det er god helse i å tilgi fordi vi gir fra oss retten til å hevne oss og gir dermed slipp på bitterhet, hat og sinne. Og vi skal tilgi fordi Jesus har tilgitt oss.

Les:  Er det riktig å tilgi en utro?

Les: Å gifte seg med en som har hatt sex

Hatt sex – hva nå?

Guds nåde er større enn alt

Hva sier Bibelen om de som har hatt sex før ekteskapet

Lykke til med bestemmelsen din og med forholdet både til denne gutten og til Jesus.

Vennlig hilsen GuttogJente.no.