Hva vil det si å "fantasere om noen"?

Hei ! Hva vil det å "fantasere om noen"? Er det synd å forestille seg at en har sex innen ekteskapet? Og å forestille seg sin fremtidige ektemann, og livet sitt med den personen, selv om du ikke har møtt han ? Hva er det greit å tenke, har litt vansker med å skille fra hva som er greit og ikke når det kommer til kjærlighet.....

Hei.

Det er naturlig at man drømmer og fantaserer om fremtiden, om kjærligheten og om sex. Det er litt vanskelig å trekke opp noen konkrete grenser både for hva man fantaserer om og hvem man fantaserer om, og det å fantasere om en fremtidig ektemann, kan jo fort inneholde konkrete personer man liker eller drømmer om å få til partner.

Les: Dumt å snakke om sex?

Seksuell lyst kan oppstå helt spontant av noe man ser, hører eller tenker på. Det begjæret som er synd ifølge Matt 5,28, er mer det å tenke på, drømme om og fantasere konkret om å ha sex med en person. Det å dvele ved og dyrke tankene på konkrete seksuelle handlinger med en person er å begjære den personen. Det er noe mye mer enn å føle på en seksuell tiltrekning eller dagdrømme om nærhet og kjærlighet til en person. Det er rett å slett å ha sex med personen i tankene. Det kan du lese mer om i svaret: Hva vil det si å tenke på noen med begjær/

Du kan velge hva du skal tillate deg å tenke på. Dersom du tar deg selv i å sitte å tenke på ting du egentlig ikke vil eller bør tenke på, kan du styre tankene dine over på noe annet. Når tanken kommer tilbake, gjør du det igjen, og igjen, helt til den nye tanken tar plassen. Når det gjelder fremtiden og kjærligheten er det mye mer nyttig for deg å tenke på og drømme om et kjærlighetsforhold i vid forstand med hverdager, familieliv og hyggelige aktiviteter slik at fremtidsvisjonen din innebærer mer enn bare sex. Dersom du tillater deg å fantasere mye om selve sexakten, vil tankene dine blir enda mer opptatt av det, og du får mer lyst på og vil lengte mer etter sex. Det kan til og med gjøre det vanskelig for deg å vente med å ha sex til du er gift, fordi tanker kan lede til handlinger. Det vi ikke tenker på, gjør vi heller ikke, men det vi tenker på, har vi lett for å gjøre. Les: Redd for at vi kommer til å ha sex/

Her er flere svar som du kan lese om fantasier og begjær:

Er begjæret like stor synd som sex?

Føler skam av onani og fantasier

Hva er egentlig begjær?

Fantasier