Baksnakker - dårlig samvittighet

Hei, jeg er en jente på 14år. jeg går ofte og har dårlig samvittighet, det kan være for jeg baksnakker eller at jeg tenker stygge tanker om andre. Jeg prøver best mulig å slutte å baksnakke og å tenke stygt om andre. men jeg får det liksom ikke helt til. Så jeg vil helst ha litt hjelp til det, altså hvordan jeg kan bli en bedre venn!

Dette er et litt annet tema, men jeg tar det opp her. jeg sliter litt med å forstå at jeg er god nok, jeg syntes egentlig at jeg har en finn kropp men jeg bare ser på alle andre sin kropp og syntes de har så fin:)
Så jeg spiste mindre før men jeg spiser mer nå. Åsså lurer jeg på om 54kg er vanlig kroppsvekt.

Hei kjære jente på 14 år.

Ungdomstiden er ofte en vanskelig og turbulent tid følelsesmessig, akkurat slik du opplever nå med tanker, handlinger og følelser, både om seg selv og andre. Kroppen og tankene dine er under utvikling mot det å bli voksen, og siden følelseshjernen utvikler seg fortere enn fornuftshjernen, blir livet i denne tiden ganske følelsesmessig styrt. Det er derfor viktig å ha trygge voksne rundt seg som kan hjelpe til med å regulere og forstå følelsene.

Det er helt naturlig at man tenker stygt om andre mennesker og at man forteller til vennene sine hva en tenker. Alle gjør det. Det er ofte fordi en selv ønsker å fremstå bra og bli godt likt, at man dytter andre ned for å selv komme høyere opp. Det at du får dårlig samvittighet når du gjør det, er fordi det strider imot en verdi du har inni deg. Dersom en ikke er tro mot sine indre verdier, får man dårlig samvittighet. Det er slitsomt å leve med dårlig samvittighet, så du gjør derfor helt rett i å tenke gjennom det du gjør og prøve å endre på det. Husk også at Gud tilgir deg når du ber om tilgivelse slik at du ikke behøver å gå rundt med dårlig samvittighet. Det er ingen fordømmelse for den som er i Kristus (Rom 8.1).

Det er godt å tenke og snakke positivt om andre, da vil du selv bli i bedre humør og de rundt deg vil tenke godt om deg = dobbel positiv effekt. ORD SKAPER; - negative ord skaper negative følelser, positive ord skaper positive følelser, både for dem som sier ordene og de som hører på.

 Du kan ikke hindre negative tanker i å komme, men du kan la være å dvele ved dem. ”Du kan ikke hindre fuglene i å fly over hodet ditt, men du kan hindre dem i å bygge reir i håret ditt”.

Så når slike kritiske tanker kommer, kan du derfor være snar å bytte dem ut med mer nyttige tanker. Du blir en bedre venn og blir bedre likt dersom du lar de andre får lov til å være slik de er og omtaler dem positivt. Da vil også vennene dine føle seg tryggere på deg. Dersom de er vant til at du snakker stygt om andre, blir de usikker på hva du sier om dem når de ikke er tilstede. Du har derfor alt å tjene på å snakke fint om andre. Det er lett å finne noe vi ikke liker og kan irritere oss over med andre mennesker, men det finnes også alltid noe positivt. Let alltid etter noe positivt å si om andre, eller la være å si noe. For det du sier gir de andre et bilde av den du er.

Les: Hva er en venn?

Det kan også hjelpe deg å tenke på at Gud er alles egentlige Far. Det å kjenne Gud som vår Far, gjør at livet vårt ikke blir definert av omgivelsene våre, venner og familie, men av Gud. Tenk at Gud har skapt deg, han har en plan med deg og livet ditt, og han kaller deg sitt barn uavhengig av gjerningene dine. Du får også en ny tanke og et nytt forhold til de rundt deg når du forstår at de er like mye elsket av Gud. Det å kjenne Gud som Far, gjør deg robust og gir deg sunn selvrespekt fordi du da har din identitet i den du er og ikke i hva du gjør, og du slipper å måle deg opp mot andre og leve ut fra menneskelig målestokk. Du blir en bedre venn for andre ved å være trygg på deg selv og glad i den du er, både som person og kroppen din. ”Elsk din neste som deg selv”, forutsetter jo at du elsker deg selv. Da trenger du ikke å snakke stygt om andre for å øke din egen verdi.

Les. Hvordan bygge opp selvbildet

Så fint at du synes godt om kroppen din! Men idet du sammenligner deg med andre vil det alltid føre til usikkerhet og gjøre det vanskelig å bli helt fornøyd. Det er jo alltid noen som er høyere, tynnere, finere, sprekere, flinkere og smartere enn oss. Det er helt umulig å være fornøyd når en sammenligner seg. Det er derfor så viktig at du gir deg selv lov til å være deg, og de andre må få lov til å være seg. Skapt og villet av Gud!

Tankene du velger å tenke om deg selv, vil styre følelsene du har på deg selv. Les derfor disse artiklene; Aldri god nok / Den perfekte kroppen / Selvbilde  og bestem deg for hvilke tanker du vil bytte ut til noen mer nyttige og fornuftige tanker. Ikke la følelsene dine få definere hvem du er. Når du bytter tanker, vil følelsene endre seg.

Ps: 54 kg er en helt vanlig kroppsvekt, men om det er for mye eller for lite for deg er vanskelig å si noe om når vi ikke vet høyden din. Dersom du bekymrer deg for vekten, så snakk gjerne med helsesøster på skolen din. Hun kan veilede deg med tanke på vekt og kosthold.