Er det ikke sunt å onanere?

Hei. Jeg liker å onanare meg selv og av og til kjæresten min. Men han synes det er ubehagelig at jeg klemmer på tissen hans, selv om han får ereksjon. Han sier det er synd og får dårlig samvittighet. Det gir meg også dårlig samvittighet, samtidig som det føles godt og spennende. Hvorfor er det sånn? Mamma har sagt at det er sunt. Det har lærerne mine også sagt. Kan det være fordi han ikke liker meg?

Hilsen jente 14

Hei jente 14 år.

Det at kjæresten din synes at det er ubehagelig at du tar på penisen hans samtidig som han får ereksjon, har nok sammenheng med at han har dårlig samvittighet fordi han mener det er galt å være så intim med hverandre når man bare er kjærester. Så selv om han reagerer på berøringen fra deg med å få ereksjon, vil han egentlig ikke gjøre det. Vi er slik laget at vi får kroppslige reaksjoner og kjenner på lyst, tenning, spenning og nytelse når kroppen blir berørt seksuelt. Det trenger ikke å ha noen sammenheng med om vi liker personen eller ikke. Selv om en liker en person veldig godt, og er fysisk tiltrukket av vedkommende, kan en likevel ha lyst til å vente med å være fysisk intim. Kroppen vår kjenner på lyst og spenning og det kan mange ganger være vanskelig å holde de grensene en egentlig har lyst til å ha, spesielt dersom en føler seg presset av kjæresten.

Dersom en mener at sex hører til innenfor ekteskapet, vil en ha lyst til å vente med det selv om en er forelsket og fysisk tiltrukket av hverandre.

Les: Har kjæreste, men venter med sex

De som mener at en ikke trenger å vente med sex, vil kanskje si det samme som moren din og lærerne dine. Samtidig har vi en seksuell lavalder i Norge på 16 år som er til for å beskytte barn og unge mot å ha sex før de er modne for det, i tillegg til å beskytte barn og unge mot seksuelle overgrep fra voksne. Uansett alder er det ikevel veldig viktig at vi respekterer andres grenser og holdninger. Så dersom kjæresten din ikke liker at du tar på kjønnsorganene hans, bør du respektere det. Det er veldig viktig at kjærester tar hensyn til hverandre, respekterer hverandre og ikke presser hverandre til noe man ikke vil.

For at du kanskje kan forstå hvorfor kjæresten din ønsker å vente med sex, kan du lese noen av svarene som vi har gitt tidligere:
Er det synd å onanere kjæresten sin / Galt å kline / Hva er definisjonen på sex / Hvor skal jeg og kjæresten min sette grenser /
Er det greit å «jokke» med klærne på / Hvor går grensen / 14 år og lyst på sex