Er jeg lesbisk?

Hei, dette er ganske flaut. Men jeg er utrolig usikker på veldig mye. I det siste har jeg begynt å lure på om jeg er lesbisk. Jeg er ikke forelsket i noen jenter, jeg er ikke betatt, jeg er ikke en sånn type person som ville vært det, eller kunne blitt det. Jeg har bare en veldig god venninne som jeg har et veldig godt forhold til. Men jeg er ikke forelsket i henne. Allikevel har jeg en veldig plagsom og slitsom tanke om at "tenk om jeg er lesbisk, tenk om jeg ikke kan omgås gutter på en vanlig måte," osv, og det plager meg utrolig, utrolig mye. Jeg er kristen, tror på Gud, er i et kjempegodt miljø både på skolen og i menigheten min. Men denne tanken plager meg så mye. I tillegg føles alt så rart i underlivet og i brystene, og jeg blir nesten litt uvel av det her. Og redd. Har dere noen råd eller tips, og er jeg lesbisk? Det er bare en tanke, en utrolig slitsom tanke. Fordi egentlig er jeg veldig sikker på at jeg ikke er det.

Hei og takk for spørsmålet!

Du er heldig som har en veldig god venninne og det er ikke rart at du er veldig glad i henne. Takk Gud for at du har en så god venninne, hun er også heldig som får være venn med deg. Vennskap går på mange måter mye dypere enn en forelskelse, nettopp fordi vennskapet er basert på at man kjenner en person godt og setter pris på de flotte egenskapene som personen har. Forelskelser kommer og går, vennskap kan vare hele livet.

De fleste går gjennom faser i tenårene der de er usikre på veldig mye, det er en naturlig del av å bli voksen. Særlig når kroppen forandrer seg fra barn til voksen kan man få mange nye følelser man ikke har kjent tidligere. Man kan også få mange nye tanker som man ikke har hatt før, og det er også vanlig å få tanker omkring sin egen kjønnsidentitet som gutt eller jente. Man kan også få tanker om at man er lesbisk eller homofil uten å være det. Det at du er veldig glad i en venninne betyr bare at du setter stor pris på henne og er ikke det samme som å være lesbisk.

Når man kommer i puberteten våkner også kroppen på en ny måte, det er slik Gud har skapt oss. Det som føles så rart i underlivet og i brystene har også å gjøre med at du er i ferd med å bli en voksen kvinne. Når dette er nytt kan det føles både ukjent og litt skummelt, men husk at det er Gud som har skapt deg slik at du også kan få slike følelser.

Du er heldig som er i et godt miljø både på skolen og i menigheten din. Det er veldig verdifullt å ha gode venner og et godt menighetsmiljø når man går gjennom ungdomstiden. Bruk tid med gode venner, vær gjerne med i en bønnegruppe eller bibelgruppe. Og snakk gjerne med noen voksne du stoler på hvis du kjenner behov for å lette hjertet til noen. Lykke til videre!

Les også:

Hvordan kan man vite at man er homo?
Hva skal en gjøre når en jente blir forelsket i en jente?