Hva skal en gjøre når jente blir forelsket i jente?

I bibelen står det at man ikke skal være kjæreste med en med samme kjønn eller noe sånt, men hvis du er forelska i en jente og er en jente selv, hva gjør du?

Hei og takk for spørsmål.

Bibelen sier ikke så mye om å være kjærester, men den sier mye om ekteskapet. Allerede i det første kapittelet i Bibelen kan vi lese om hvordan Gud skapte menneskene som et bilde av seg selv (1 Mosebok 1.27) og at han skapte dem til mann og kvinne. Både mannen og kvinnen var nødvendige for at bildet av Gud skulle bli fullstendig. Selv om Gud verken er mann eller kvinne, har han i seg alle gode egenskaper som både menn og kvinner har. I ekteskapet skulle mannen og kvinnen sammen vise mer av Guds bilde enn hver av dem kunne gjøre alene.

Ut fra det vi kan lese i Bibelen er det ekteskap som er målet når en mann og en kvinne blir kjærester. På den tiden da Bibelen ble skrevet var det ikke vanlig å bli kjærester uten at man også forlovet seg og etter hvert giftet seg. Vi vil ikke anbefale å bli kjæreste med noen med mindre det er så seriøst at man kan tenke seg å gifte seg med denne personen.

De fleste tenåringer blir lett forelsket. Forelskelser kan komme og gå plutselig, og når man er forelsket vil man veldig gjerne være sammen med den man er forelsket i. Det at man er forelsket er ikke det samme som at det er bra å bli sammen med denne personen. Og det er slett ikke sikkert at det er lurt å gifte seg med den man er forelsket i akkurat nå. Når man skal velge ektefelle, er det viktig å bygge på mer enn bare forelskelse. Forelskelsen går over etter hvert, og da er det viktig at ekteskapet er bygget på mer enn bare følelser. Les gjerne på en av våre artikler som sier noe om dette:

Videosnutt: Jakten på den rette
Å finne den rette
Jakten på den rette

Selv om de fleste jenter forelsker seg i gutter og de fleste gutter forelsker seg i jenter, hender det som du sier at noen blir forelsket i en person av samme kjønn som dem selv. Enkelte opplever i løpet av tenårene at de blir forelsket i både gutter og jenter uten at de nødvendigvis er lesbiske, homofile eller bifile resten av livet.

Vi i GuttogJente.no tror det som står i Bibelen er det beste for oss. Nettopp fordi Gud elsker oss så høyt vil han ikke at vi skal bli utsatt for noe som kan skade oss. Når Bibelen er så tydelig på at ekteskapet bare er for en mann og en kvinne så er det fordi dette har Guds velsignelse. Selv om mange i dag mener at homoseksuelle og lesbiske forhold er like bra, så er Bibelen tydelig på at slike samlivsformer ikke er velsignet av Gud.

Hvis man opplever å bli forelsket i en person av samme kjønn, tror vi det beste er å gjøre det samme som man burde gjøre hvis man blir forelsket i en av motsatt kjønn men som man egentlig skjønner at man ikke passer sammen med eller burde gifte seg med. Da er det best å ”gi slipp” på forelskelsen og ikke gi etter for disse sterke følelsene.

For noen er det å bli forelsket i en person av samme kjønn forbigående, neste gang blir de kanskje forelsket i noen av motsatt kjønn. Men om man bare forelsker seg i personer av samme kjønn er det selvfølgelig ekstra utfordrende. Selv om det virker vanskelig å akseptere, så tror vi faktisk at det er bedre i det lange løp å leve alene enn å gå inn i et lesbisk eller homfilt forhold.

Vi vil anbefale deg å høre på disse podcastene med Sam Allberry som selv har tatt dette valget i sitt eget liv: Identity in Christ. Du kan også lese boka til Espen Ottosen: "En annerledes vei".

Vi kan ikke ta avgjørelser for noen. Du må selv ta egne valg og stå for disse. Men vi vil gjerne gi råd om hva vi tror er det beste for deg.

Lykke til!

Les også:
Hvordan kan man vite at man er homo?
Er jeg lesbisk?