Hvordan får man vite at man er homo

Hvordan får man vite at man er homo?

Hei!

Takk for spørsmålet!

En del mennesker har det vi kaller homofile følelser. Det vil si at de kjenner seg seksuelt og erotisk tiltrukket av mennesker som har samme kjønn som dem selv. I løpet av tenårene er det ganske mange som opplever å få følelser både overfor personer av samme kjønn som dem selv og mennesker av motsatt kjønn. Det betyr ikke nødvendigvis at de er homofile eller lesbiske. Slike følelser kan også forandre seg over tid. Derfor er det ikke vanlig å regne noen som homofile med mindre de bare får følelser for personer av samme kjønn og dette har vart over en periode på flere år. Nettopp fordi følelsene kan svinge så mye i tenårene er det ofte for tidlig å si at noen er homofil eller lesbisk før de begynner å bli voksne og følelsene har stabilisert seg.

Om en person velger å kalle seg homofil eller ikke er personens eget valg. En del som opplever at de homofile følelsene er konstante over mange år velger å si til seg selv og omverdenen at de er homofile. Men det finnes også mennesker som har slike følelser som velger å ikke leve dem ut sammen med andre mennesker, og noen av disse sier at de har homofile følelser uten at de ønsker å definere seg selv som homofile.

Hvis du er forvirret og lurer på om du er homofil eller ikke, kan det være lurt å ikke stresse med dette. Hvis du synes det er vanskelig å holde dette for deg selv kan det være en stor hjelp å snakke med en voksen som du har tillit til. Det kan for eksempel være en pastor, prest eller sjelesørger. Mange opplever at det er mye lettere å leve med følelsene sine når de har noen å snakke med.

Vi kan anbefale deg å høre på podcastene til Sam Allberry som selv kjenner på homofile følelser: Identity in Christ

Les også:

Er jeg lesbisk?

Hva skal en gjøre når en jente blir forelsket i en jente?