For unge til å bli kjærester?

Hei! Jeg er en jente på 15 og det er noe jeg har lurt på veldig lenge. Jeg er selv kristen. Det er en gutt som jeg har fått veldig god kjemi med det siste året og vi stoler nå utrolig mye på hverandre. Mamma og pappa har jo alltid sagt at jeg er for ung til kjæreste og sånt. Jeg er litt uenig. Jeg mener at så lenge vi holder oss til bibelens grenser så er det da vel greit. Om vi hadde gått veldig fort frem hadde jeg skjønt dem veldig godt. men jeg og han har liksom gått kjempe sakte frem hele tiden. Alle trodde vi skulle bli sammen for kjempelenge siden, men ingen av oss ville det siden da kunne vi blitt så såret. Han betyr uendelig masse for meg, vi pleier å holde hender, klemme, være med hverandre osv.. men vi har gått såpass sakte fram at vi ikke har kysset enda. Dermed skjønner jeg ikke hvorfor mamma og pappa skal være sånn. Jeg snakker jo åpent med de om sånne ting?

Hei jente 15 år

Jeg synes det høres ut som dere har gått fornuftig fram i forholdet deres. Det er veldig lurt å bruke tid på å bli kjent med hverandre før dere blir kjærester. Når mamma og pappa sier at du er for ung til å ha kjæreste, så tenker de nok på at man får seg kjæreste med tanke på å et fast forhold og gifte seg. Siden du er 15 år, er jo det en stund til. De vil jo ikke være kjipe og ødelegge for deg, men prøver nok å beskytte deg mot å bli skuffet og såret.

Når en er 15 år og kjæreste, kan det føles som en har funnet den rette, men så blir det likevel slutt for mange. I ungdomstiden forandrer og utvikler en seg mye som person og en ungdomskjæreste er kanskje ikke den en vil trives sammen med når en blir voksen. Det er likevel endel som finner hverandre i ung alder, som blir gift og holder sammen hele livet, så en kan ikke gi noe fasitsvar på dette. Når du og denne gutten er nære venner og snakker åpent, så har dere jo et flott vennskap og dere har hverandre på en måte selv om dere ikke har innledet et kjæresteforhold. Et godt vennskap er den aller beste starten og en viktig grunnvoll i et forhold.

Det er fint å høre at du snakker åpent med foreldrene dine om slike ting, så da tenker jeg dere blir enig om hva som er best for deg.
Les også: Om det å få seg kjæreste og Hvordan finne den rette?

Lykke til

GuttogJente.no