Hvor går grensen mellom to heterofile venninner?

Jeg er en jente på 18 år, som har en veldig god venninne. Vi har vært uadskillelige siden vi ble kjent for 1,5 år siden, og jeg har alltid merket at det har vært noe spesielt med henne. Har hatt et veldig sterkt behov for å være med henne, og vi har bygget opp et forhold hvor vi kan snakke sammen om absolutt alt. Jeg er glad i henne, på en annen måte enn andre venner, og gleder meg alltid til å se henne.

Vi er begge heterofile, men vi snakker sammen hele tiden, om alt og ingenting. Liker å kunne ha fysisk kontakt med henne, og gir ofte klemmer. En gang endte det opp med at vi kysset, og jeg lurer på om dette er dumt sånn bibelsk? Begge er helt tydelige på at vi er bestevenner, og ikke noe mer, men det er bare jeg som er kristen, og sliter med å vite hvor grensene går...

Hei kjære deg.

Så fint at du har fått deg en så god venninne :) Det er veldig verdifullt å ha en nær venn som man kommer godt overens med, kan være fortrolig med og trygg på. Alle mennesker har et grunnleggende behov for å bli elsket, akseptert, anerkjent og ha noen å føle seg verdifull for. Og når en venn trofast møter oss med godhet, overbærenhet og liker oss med våre sterke og svake sider, da møtes dette behovet og det kjennes veldig, veldig godt.

Gode vennskap kan faktisk være vel så dype følelsesmessig som en forelskelse. Forelskelser er ofte flyktige og baserer seg sjelden på fornuftsmessige vurdering eller en bestemmelse. Et vennskap er som regel basert på kjennskap og at man setter pris på de egenskapene personen har. Man kan risikere å bli forelsket i personer som man ikke passer sammen med, mens vennskap kan velges nettopp fordi en liker egenskapene personen har og en trives sammen. Det finnes mange type vennskap; noen gode, noen mindre gode, og noen er bare bekjentskaper fra gata, klubben, klassen eller trening. Så er det de ekstra gode vennene som man kanskje bare finner en gang i livet, eller som noen aldri finner, sjelevenner som man har en helt spesiell kjemi og nærhet til. Men også sånne gode vennskap kan vare bare for en tid eller en periode i livet, mens noen kan vare livet ut.

Følelser man har for gode venner, kan forveksles med forelskelse, fordi man ofte forveksler forelskelse med kjærlighet. Men man har kjærlighet til og er glad i mange flere enn de man vil ha et kjærlighetsforhold til.

Når du sier at dere liker å være fysisk med hverandre og at dere har kysset, så lurer en litt på om det kysset var en spontan engangshendelse, og om dere snakket ut om det eller om det henger litt i luften og er uavklart mellom dere. Fortsettelsen handler jo litt om hvordan dere ser på det, om det var starten til noe, eller om det var en glipp. Det gjør også at man undrer seg litt over om kanskje en av dere sånn i all hemmelighet likevel ønsker noe mer enn vennskap. Selv om jentevenner ofte kan være fysisk nær hverandre sånn at de holder hender, sitter på fanget eller klemmer på hverandre, så går grensen ved fysiske nærheten som har seksuell betoning, som kyssing og beføling.

Selv om du nok vil benekte det nå, skal du likevel ha i bakhodet, at noen sier seg enig med vennskapstittelen for å ikke miste nærhet til vennen sin. Derfor er det så viktig også i nære vennskap å behandle hverandre med den største respekt så en ikke risikerer å skape forhåpninger og forventninger og på den måten såre hverandre. For selv i nære vennskap hvor en er åpen om alt og snakker om alt, vil en vurdere hva som tjener vennskapet og holde tilbake det som en tenker er sårende for den andre eller truende for vennskapet.

Vi vil derfor anbefale dere å behandle hverandre som venner og ikke som kjærester, når det er venner dere er. Det å kysse hverandre hører hjemme i et kjæresteforhold. Det å kysse skaper også mange seksuelle følelser i kroppen, og kan skape forvirrende følelser både med hensyn til om dere to er mer enn venner, eller om dere også kan være bifil eller lesbisk. Når kroppen tennes seksuelt skapes det et velvære og en kriblende forelskelsesfølelse og det kan skje uavhengig hvilken relasjon en har til personen og hvilken legning man har. Ved å ha fysisk nærhet og kline, vil det skapes en følelse som lett forveksles med kjærlighet, men som egentlig bare er fysisk velvære. Generelt sett er det derfor ikke å anbefale å prøve ut eller ”hooke up” med venner. Man kan da risikere å få følelser for og binde seg til noen man ikke passer sammen med eller egentlig ikke vil ha et sånt forhold til.

Les også: Er jeg lesbisk?

Du spør om det å kysse er dumt sånn bibelsk sett. Bibelen snakker ikke direkte om kyssing og klining, men er tydelig på at all seksuell kontakt bare hører hjemme i et livslangt ekteskap mellom en mann og en kvinne. Du forteller i tillegg at venninnen din ikke er kristen, da kan det også hende at hun har andre grenser på dette området enn du vil ha som kristen.

Vi har skrevet litt om grensene for fysisk nærhet i disse svarene:
Venner og grenser
Hvor langt kan jeg gå?
Galt å kline?

Og selv om jentevenner vanligvis har større fysisk nærhet til hverandre enn en guttevenner og jente/guttevenner, vil disse grensene generelt gjelde både guttevenner, jentevenner og kjærester.