Hvordan holde en fornuftig samtale?

Hei, jeg er en jente på 16 år og liker en gutt som er 17. Jeg ble venn med han på grunn av at jeg liker han. Hva kan jeg gjøre for å bli mer kjent med ham? Vi har snakket litt sammen, men jeg vil vite mer om han. Hvordan kan jeg få vite mer om han? Hvordan kan jeg holde en fornuftig samtale?

Hei kjære jente på 16 år.

Det er et kjent problem at samtalen kan gå trått og det blir pinlig stillhet når man er sammen med noen man ikke kjenner så godt. Og enda mer vanskelig blir det når man liker den personen, for da tenker en så hardt på å komme på noe fornuftig å si, at man får helt jernteppe.

For å bli bedre kjent, trenger dere å tilbringe tid sammen. Du kan invitere han med sammen med vennene dine og slik lære å kjenne han gjennom samværet med flere andre. Mange ganger er det lettere å bli kjent og prate naturlig når man gjør noe sammen. Gå på tur, spill ett spill, gjør en aktivitet sammen som bowling, curling eller noe man kan le sammen av.

Les: Vanskelig å finne på noe å si

Og når du skal snakke med ham, så prøv å slapp av og ikke tenk for mye på hva du skal si, for da bare låser tankene seg. Dersom du er avslappet får du ikke panikk selv om det blir litt stillhet. Litt stillhet er naturlig og er bare kleint dersom du gjør den klein. Du trenger ikke planlegge det du skal si på forhånd. Da føles samtalen unaturlig og innøvd. Men ha i bakhodet noen samtaleemner du kan ta opp og husk at dere er to som skal snakke sammen, det er ikke bare ditt ansvar at samtalen flyter.

Her kommer noen forslag til samtaleemner du kan ha i bakhånden for å bli kjent. Det skal ikke være noe intervju, men å komme inn på temaet gjennom et spørsmål og så spørre videre fordi du er interessert i å vite mer. Fortell samtidig litt om deg og ditt slik at samtalen flyter frem og tilbake mellom dere. Du viser interesse for ham gjennom å dele fra ditt eget liv også.

Skole og fritid: Hva gjør han på skole, jobb, fritid? Hobbyer og interesser? Musikk, bøker, filmer? Snakk om hverdagen, hva som skjer på skolen, i fotballlaget ol. Og fortell dersom det har hendt noe morsomt i livet ditt.

Familien: Spør om familien hans, foreldre og søsken. Hvordan er familiesituasjonen og har de god kontakt? Du kan spørre om familietradisjoner, jul, sommerferier ol.

Venner: Snakk om vennene og finn ut om dere har felles bekjente.

Ferier: Dersom det snart er jul, påske, sommer, så kom inn på planer og tradisjoner. Del også dine egne planer og opplevelser. Morsomme ferieminner og fremtidige feriedrømmer.

Aktuelt: Snakk om det som interesserer deg og som du er opptatt av. Det kan være nyheter, politikk, sport, hva som helst. Du viser hvem du er gjennom å dele det du interesserer deg for, og da er det også lett å prate. Legg opp til diskusjon om det føles naturlig, men la han få lov til å ha sine egne meninger og til å han helt andre interesser enn deg. Man blir veldig godt kjent med hverandre gjennom å dele meningene sine med hverandre. Poenget er ikke å være enig, men å bli kjent med hverandre.

 Og husk at stillhet trenger ikke å være pinlig. Man trenger ikke alltid ha noe å prate om. Noen ganger er det bare fint å sitte stille. Når en ser på film, eller spiser, spiller et spill eller gjør en aktivitet eller bare sitter og tenker litt, så er det godt med stillhet. Bare slapp av og vær naturlig, da føles avslappet og godt å være sammen.

Lykke til :)

Les også: Vanskelig å snakke med jenter /Tør ikke å snakke med en gutt, hva skal jeg gjøre? / Vanskelig å bli kjent med folk