Hvorfor gifte seg?

Hvofor skal man gifte seg? Hvor i Bibelen står det?

Hei.

I Bibelen står kjærligheten mellom mann og kvinne veldig sterkt og gjennom hele Bibelen er ekteskapet den eneste samlivsformen der seksuell omgang med hverandre er tillatt. Trofasthet i ekteskapet og familiens trygghet er veldig viktig for Gud, derfor lagde han ekteskapet som en ubrytelig og livslang pakt mellom kvinne og mann.

Gjennom hele Det gamle testamente forbyr Gud sitt folk Israel å leve slik som de andre folkeslagene på det seksuelle området. Og malen for mann og kvinne relasjonen legges allerede helt i starten i 1 Mos 1:27 og 2:24, der det blir beskrevet at ekteskapsinngåelsen og den seksuelle foreningen skaper en ny enhet mellom de to. Det kan du leser mer om i artikkelen: Hva skjer i det usynlige når to mennesker har sex?

En annen viktig grunn til å gifte seg er at barn som blir født trenger å vokse opp under trygge forhold med foreldre som er overgitt til hverandre og ikke vil forlate hverandre. Ekteskapet er den beste ordningen for å sikre at barna får en trygg oppvekst. Bibelen sier også at Gud skapte mennesket som mann og kvinne for at de skulle være et bilde av Gud (1 Mos 1:27). Når mor og far elsker hverandre og demonstrerer trofasthet i ekteskapet, kan også barna deres lære noe om Guds kjærlighet og trofasthet. Ekteskapet er en ordning som forteller oss noe viktig om Gud, du kan lese mer om dette i denne artikkelen:

Pakten som viser oss hvem Gud er

Vi anbefaler deg  å lese disse bibeltekstene:

Matt 5,27-32  19, 3-9 / Mark 10, 2-12 / Luk 16,18 / 1 Kor 6,16  /  1 Kor 7, 2 / 1 Kor 7, 9-16 / 1 Tess 4, 1-18 / Ef 5, 25  -33 / 1 Tim 3,2 / Hebr 13,4

Du kan også lese mer om dette i disse svarene:

Bibelen og ekteskapet
Hva sier bibelen om det å gifte seg
Samboerskap og Bibelen
Trenger man juridisk bryllup
Samboerskap