Jeg tenker på han hele tiden

Jeg møtte en gutt i mai, og vi bor i forskjellige byer. Forholdet vårt har utviklet seg over telefonen (for det meste i fylla). Vi har avtalt å møtes i sommerferien, hvor vi skal ha sex. Han skal i militæret til høsten, jeg vet ikke hva jeg skal gjøre. Han gjør meg helt skjelven, tanken på at han bare er tre timer borte er betryggende. Men hva om han må reise til Svalbard eller noe?? Jeg har han som bakgrunnsbilde på telefonen, macen og ipaden. Jeg har Photoshopet han inn på profil bildet mitt på Facebook, og laget en hel figur av han i papp. Jeg tenker på han i dusjen, er det galt?

Hei kjære deg.

Det høres ut som du er blitt skikkelig berusa på forelskelse. Ifølge noen forskere kan det å være forelsket gi en lykkerus som kan sammenlignes med en narkotisk rus. Forelskelsen kan ruse oss på samme måte som kokain, og vi kan til og med bli avhengig av rusen kyss og sex gir oss. Denne avhengigheten stimulerer en dermed til å gjenta adferd for å få mer. Når en er påvirket av alkohol, blir en også mer kåt og sexfiksert enn når man er edru. Dette kan få oss opp i dumme og vanskelige situasjoner og få oss til å gjøre ting vi senere angrer på.

Det virker som følelsene dine har tatt overhånd, og at du ikke klarer å være rasjonell. Da er det veldig lett at du vikler deg inni et forhold som ikke er sunt og godt for deg. Du sier at forholdet har utviklet seg over telefon i fylla, og det er absolutt ikke en trygg og god måte å bli kjent med noen på.

Det er viktig at du forstår at forelskelse virker akkurat slik du føler nå. Du blir helt besatt av personen, tenker på ham og drømmer om han og ønsker å dele hele deg og livet med ham. Du føler at livet ikke er verd noe uten den personen og kan ikke tenke deg at denne følelsen kommer til å gå over. MEN forelskelsesfølelser går alltid over, og da det er viktig at du ikke står tilbake såret og skadet når det skjer. Når man er beruset av forelskelse, er det utrolig lett å bryte grenser og gå med på ting man senere angrer på.

Du trenger nå først og fremst å finne ut hvem denne gutten er; om han er en gutt du kan stole på, om han har gode hensikter, om han er etter din standard og om han har de egenskapene du ser etter i en gutt. Før du har funnet ut dette, bør du ikke innlede noe forhold til ham, uansett hvor forelsket du er. Pass godt på deg selv. Dersom du ikke greier å sette grenser for deg selv, bør du få noen voksne til å hjelpe deg med å tenke klart nå.

Du sier ikke noe om alderen din, men du kan også snakke med helssykepleier ved skolen din eller på helsestasjon for ungdom om det finnes der du bor.

Les også: Forelsket i den rette/ Er det lurt å ha sex før man er 16år/ Sett dine egne grenser/ Hva skjer i det usynlige når to mennesker har sex?