Rar oppførsel på skolen

1. Jeg føler meg litt forvirret her. PÅ skolen så er det en gjeng som på en måte følger etter meg og mine to venner. De står på en måte alltid bak oss , og når de ser oss så smiler de sånn rart. De smiler og ser på oss på en måte som virker som om vi er rare skapninger. Jeg vet ikke hvorfor de gjør dette og jeg lurer på hvorfor de gjør dette. De sier alltid hei til oss, og de glaner utrolig mye på oss når vi ler. Jeg vet ikke om dette akkurat er negativt eller positivt. Gjør de dette fordi de synes vi er helt rare , eller gjør de det fordi de syns vi er morsomme? Jeg er ganske sjenert så jeg tør altså ikke å spørre de om dette. De er på en måte litt irriterende.
Hvorfor trur du at de gjør det her? Hvorfor smiler de på en rar måte, og hvorfor driver de å stirrer rart på oss?

2. Det er også en annen gjeng som jeg trur misliker meg eller noe. Vel han som liksom er lederen av denne gjengen han lo og kommenterte under fremføringa mi på skolen. Jeg hadde foredrag, også plutselig ser jeg at han sitter og ler i hjørnet og hvisker til gjengen sin. Det jeg da hører er en kommentar. Denne kommentaren gjorde meg ganske nervøs og jeg endte nesten opp med å gråte siden jeg tror han gjorde dette mot meg for å være ekkel. Han ødela på en måte fremføringa mi med den kommentaren. Det var vanskelig å holde igjen tårene under fremføringa og jeg endte opp med å lese rett fra arket. Jeg vet ikke om gutten gjorde det for å såre meg med vilje. Jeg la merke til at han bare var ekkel mot meg under fremføringa, og han var normal under fremføringa hos de andre elevene i klassen min. Jeg la også merke til at gutten stirret på meg på den måten som de andre guttene i den gjengen (lengre oppe som jeg nevnte i spørsmål nr.1) gjorde. Han stirret veldig rart på øynene mine. Men det kunne hende at han så at jeg ble trist av kommentaren hans. Av og til kaster han ting på meg, og stirrer på meg. Det jeg lurer på er hvorfor skal han være så ekkel mot meg? Jeg begynner på en måte å tro at han liker meg, men så tenker jeg hvorfor skulle noen som liker meg skade meg? Hvis du lurer på, så er jeg sjenert og jeg er ikke akkurat en som snakker så mye. Kan du gi meg et svar på det her? takk.

Hei

1: Det er ikke mulig å vite hva de tenker og hvorfor de gjør som de gjør, og om det er positivt eller negativt. Kanskje det er som du sier fordi de synes dere er morsomme og søte, eller kanskje litt rare. Det er ikke lett å si, men siden de smiler og hilser, kan det virke som det er positivt ment. Dersom det er viktig for dere å vite dette, så kan dere sammen gå bort og spørre på en hyggelig og litt humoristisk måte hvorfor de stirrer sånn, og evt si at det er litt ubehagelig. Men dersom du/dere ikke er interessert i å bli kjent med dem, så er det bare å bry seg minst mulig om det. Dersom dere bestemmer dere for å ikke bry dere om hva de gjør, så vil dere ikke legge så godt merke til om de stirrer og ler. Gå andre steder enn de er, og vær opptatt med andre ting. Jo mer dere prøver å sjekke ut om de fortsatt ler og stirrer, jo mer vil dere legge merke til det. Få fokuset et annet sted, og la de holde på med sitt uten at dere bryr dere eller legger merke til det. Dersom dere ikke ser på dem, vil dere ikke legge merke til om de glaner og da vil det ikke være irriterende lenger heller.

Men dersom dere egentlig synes dette er spennende og har lyst til å bli kjent med dem, så kan dere være hyggelig og smile tilbake og si hei. Da vil de kanskje slutte å glane, men heller prøve å få kontakt med dere.

2: Hvorfor folk gjør som de gjør er sannelig ikke lett å si. Noen gjør mange ting for å være ekkel, og andre gjør ekle ting fordi de synes det er morsomt, eller fordi det er altfor flaut å si fine ting til noen de liker. Uansett er det dumt at det andre tenker, sier og gjør skal få ødelegge for deg, humøret ditt, selvtilliten og framføringen din. Jo mer du funderer på hva andre tenker om deg, jo mer usikker blir du. Det vil alltid være noen som liker deg og noen som ikke liker deg. Det finnes så mange typer mennesker og du kan ikke tillate deg at de andre med sin oppførsel og kommentarer skal få innvirkning og kontroll over hvordan du har det. Det beste du kan gjøre for deg selv, er å bare la de andre holde på med sitt, mene det de vil og gjøre det de vil. Det vil alltid være noen som prøver å gjør det vanskelig for oss, og de vil synes det er ekstra morsomt dersom de ser at det virker på oss og at vi bryr oss om det.

Det de andre gjør handler ikke om deg, men om dem og deres holdninger, verdier, oppførsel og meninger. Ikke bruk opp energien og humøret ditt på slike. La dem bare være, og de vil til slutt gå lei. Bruk energien din til å bli den du selv har lyst til å være, uavhengig av de andres meninger.
Dersom noen liker deg, synes du er søt, morsom og har fine øyne, så kan jo det også føre til litt rar oppførsel, for noen blir ekle isteden for hyggelige når de liker noen. Det kan meget godt tenkes at han faktisk er forelsket i deg. Gutter kan bli veldig usikre da og gjør mye rart for å skjule den usikkerheten.

Uansett er det ikke lurt å bruke for mye tanker rundt dette. Finn ut hvordan du vil forholde deg til dette og gå for det. Dersom ikke første strategi lykkes, kan du prøve ut neste. Vær sjef du, og ikke la andre være sjef over deg, følelsene eller oppførselen din.
Hva skal du velge: Skal du være hyggelig og smile til dem når de glor, skal du snakke til dem og spørre hva som skjer, eller skal du la være å se den retningen og fokusere på vennene dine.

Uansett; vær stolt av den du er og øv deg på å bli enda flinkere til å være og vise de andre den du egentlig er.

Dersom du/dere synes disse situasjonene blir vanskelig å håndtere, synes jeg dere skal snakke med helsesykepleier, sosiallærer eller rådgiver på skolen. Det er godt å ha en voksen å snakke med når en synes det blir vanskelige situasjoner i klassen eller i miljøet. Da kan dere også få en voksen til å legge merke til det samme som dere og kanskje få satt en stopper for forstyrrende oppførsel under fremføring og slike ting.

Les artiklene: Du er unik, Min verdi, Selvbilde og Er jeg normal?

Lykke til.

GuttogJente.no