Sliter med å komme ut av porno

Hei, er en gutt på 16 år som har vært disippel i mange år og har blitt oppdratt i kristen familie. Jeg har slitt med sexfantasering og onanering i snart et år. Noen pauser innimellom på en uke eller to har jeg hatt. Nå i det siste har jeg vært ekstrem. Brukt timesvis på pornosider, sextet med folk og bare gjort feile ting de siste dagene. føler jeg sitter fast i det og har bedt til Gud utallige ganger om hjelp, men synker bare mer og mer ned i gjørma.

Jeg har ikke villet sagt det til noen fordi jeg trodde jeg klarte å komme ut av dette selv og nå klarer jeg ikke å fortelle noen om det. Vet ikke hva jeg skal gjøre, dette går utover skole,søvn og fritid. Jeg føler at selv om jeg får tilgivelse fra Gud, så føler jeg meg som et monster som bare fråtser og er egoistisk og ødelegger noe gud har skapt.

Hei og takk for spørsmålet!

Det er vanskelig når man opplever å sitte fast i noe man ikke klarer å komme seg ut av. Det er vondt å oppleve at man har mistet kontrollen slik du beskriver. Det blir gjerne ekstra vanskelig når dette er noe vi holder for oss selv fordi det er så vanskelig å fortelle til noen.

Du sier at du føler deg som et monster som bare fråtser og er egoistisk og ødelegger noe Gud har skapt. Vi kan forstå at det føles veldig vanskelig å ikke klare å kontrollere impulsene til å se på porno, sende sexmeldinger og se på porno. Men du er ikke et monster. Du er en helt normal tenåring med en gudgitt lengsel etter å finne noen å dele livet med og etter hvert gifte deg med og ha et seksuelt forhold sammen med. Problemet er at porno stimulerer hjernen vår på en måte som gjør at disse følelsene begynner å kontrollere oss.

Når man kommer i puberteten er det helt naturlig at man lett blir forelsket og at tankene lett kretser om seksuelle ting. Lysten på å bli sammen med noen og seksuell tiltrekning er gudgitte egenskaper som skal motivere oss for etter hvert å finne den personen vi skal gifte oss med og bruke resten av livet vårt sammen med. Men vi bombarderes med veldig mange seksuelle inntrykk i media og på internett, og hvis vi begynner å bruke porno er det veldig lett å bli hektet på dette. Hjernen vår er egentlig ikke skapt for de sterke seksuelle inntrykkene som porno gir, og derfor kan vi lett komme inn i sterke vaner som er vanskelig å bryte hvis vi først har begynt å bruke porno. Da blir det lett slik som du beskriver, at det går ut over både skole, søvn og fritid.

Vi vil oppmuntre deg til å søke hjelp hos noen du kan snakke med, for eksempel en ungdomsleder, prest eller pastor. Selv om du opplever det som veldig vanskelig å snakke om dette, tror vi likevel det vil være godt å åpne seg for noen. Alle som jobber med sjelesorg og samtaler med ungdommer og voksne vet at det er mange som sliter med det samme som deg. Det kan være godt å ha noen å be sammen for å bryte den onde sirkelen, samtidig som det kan være en god hjelp å ha en person du betror deg til og som kan stå sammen med deg for å bryte ut av pornobruken. Mange har erfart at det blir lettere å bryte slike vaner når de kommer ut av hemmeligholdet og kan være åpne med en annen person som står sammen med dem.

Vi vil anbefale deg dette foredraget som kan gjøre at du forstår litt mer om bakrunnen til at man kan bli så avhenigig av noe (ikke bare porno): Podcast: Porno og dopamin og Video: Porno og dopamin

Vi anbefaler deg også å lese disse artiklene på GuttogJente.no:

Avhengig av porno
Fri fra porno
5 skritt til frihet fra porno

Lykke til!