Sove sammen og alkohol

Hei.

Vil først bare si at dere gjør et fantastisk arbeid med denne siden!

Er en jente på 19 år som har vært sammen med en gutt i nesten ett år nå. Han regner seg som en kristen, men det stikker ikke så dypt. Han respekterer mine grenser, og det at jeg ikke ønsker å ha sex før ekteskapet. Men han forstår ikke hvorfor vi ikke kan sove sammen, noe som jeg egentlig ikke har opparbeidet meg noen mening om, annet enn en frykt for hva det kan føre til. Hva sier egentlig Bibelen om det å sove i samme seng (uten å ha sex) sett at en klarer å halde lystene i sjakk?

Jeg har også et spørsmål når det kommer til alkohol. Kjenner at jeg med alderen er blitt noe mer liberal til alkohol, men i moderate mengder. Hva sier egentlig Bibelen om alkohol inntak?

Takk.

Hei jente 19 år

Takk for spørsmålet ditt.

Bibelen sier ikke noe om å sove i samme seng, men på Bibelens tid var nok det et helt utenkelig scenario. Det å dele seng er noe som hører den intime sonen og ekteskapet til. Selv om en ikke synder om en ligger ved siden av hverandre, så handler det også om vitnesbyrdet ditt som kristen. Dersom dere sover sammen, blir det fort oppfattet av andre som at dere ligger sammen. 1 Kor 8.1-13.

Når en har bestemt seg for å vente med sex til ekteskapet er det lurt å planlegge og snakke sammen om hvordan dere skal kunne greie det. Det er vanskelig å holde på grensene når kjærligheten mellom to mennesker brenner på det varmeste. I noen situasjoner kan de seksuelle følelsene bli så sterke at det nesten er helt umulig å holde igjen, en blir bare dratt videre og videre til en til slutt ikke er helt klar over at en har gått for langt. Derfor er det også viktig at grensene er satt så «strengt» at en har noe å gå på om de overskrides, og det er lettere å hente seg inn igjen uten at en egentlig har gått for langt. Det er også lurt å unngå steder, forhold og situasjoner som svekker kontrollen din. Det å ligge i samme seng vil være en slik situasjon. Da har en lite klær på seg, og en blir liggende i tett omfavnelse og det kan bli helt umulig å holde de fysiske kjærtegnene innenfor grensen.

Les også Hvor går grensene, Hvor skal kjæresten min og jeg sette grenser og artiklene; Kreative kjærester og Hvor går grensen.

Hold fast ved at du ønsker å vente til du blir gift fra nå av og ha tro på at du greier det. Dere har alt å vinne på å vente. Å elske er så fint, at det virkelig er verd å vente på!! Lykke til :-)

Når det gjelder spørsmålet om alkohol, så er det med det slik som med alt annet, at vi blir påvirket av omgivelsene våre. Bruk litt tid til å tenke gjennom hva du vil mene om det, og se gjerne litt på disse linkene:

Rune Larsen om kristne og alkohol:
https://vimeo.com/39465992
https://hjartesong.wordpress.com/2012/04/12/kvifor-eg-ikkje-drikk-alkohol/

Håper dette ble til litt hjelp.