Tørr ikke snakke på skolen

Hei! jeg er en 17 år gutt og går på VG1.Jeg snakker ikke med medelevene i klassen min, og ikke heller noen fra skolen. Jeg har bare veldig få venner og de syns jeg er Homse fordi jeg tør ikke å snakke med jenter, selv om jeg ikke er det. Hvordan kan jeg forandre meg?

Hei kjære gutt 17 år.

Så dumt at du ikke har noen å snakke med på skolen. Det er ikke alltid så lett å bli kjent med andre, det krever både mot og selvtillit.  Vi mennesker er så forskjellig, noen er utadvendt og har lett for å snakke med folk de ikke kjenner, andre er mer stille og beskjeden og synes det er vanskelig å ta kontakt med nye mennesker. Uansett så handler det å få venner om å tørre å åpne seg opp som den man er, fortelle andre om interesser, hobbyer og meninger og være villig til å være interessert i å høre på hva andre er opptatt av. Det er ikke nødvendig å være så pratsom for å få venner, mange liker de som er stille også. Men det du tenker om deg selv er avgjørende for hvordan andre også vil se på deg, og om de får lyst til å bli kjent med deg. Det er derfor viktig at du tenker positivt om deg selv, at du er en flott person som det er verd å bli kjent med.

Les også: Vanskelig å bli kjent med folk

Når du opplever å få negative kommentarer, kan du begynne å tro at de er sanne og da blir de en hindring for deg i å ta kontakt med andre. De negative tankene kan lett tar overhånd og få deg til å tro at du ikke er verdt å være venn med. Vi vil derfor oppfordre deg til å snakke positivt til deg selv hver dag. Skriv opp tre ting hver dag som du synes er bra med deg, skriv også opp tre ting du er takknemlig for og tre ting du trenger hjelp til. Etter hvert vil du se at du har mye positivt å bidra med og de positive tankene vil påvirke oppførselen din. En metode for å bytte ut negative tanker med hjelpsomme tanker, kalles HJELPEHÅNDEN. Du kan laste ned Hjelpehånden som en app dersom du har Ipad.

Les også: Vanskelig å finne på noe å si

Prøv å ikke trekke deg unna, men smil og vær hyggelig mot dem du møter. Når du er usikker på deg, så blir de usikker på deg, si derfor til deg selv at når du smiler og er hyggelig, blir det lettere for dem å være det tilbake. Benytt gruppearbeid og samarbeidsoppgaver i klassen til å prate med de på gruppen din. Vær interessert i dem, snakk om skolen, snakk om fotball, musikk eller andre ting du hører de er opptatt av og fortell dem om ting du er opptatt av. Det er lov å ha ulike meninger og være opptatt av ulike ting. Begynn i det små, du trenger ikke si så mye, men øv deg litt etter litt og være fornøyd med deg selv når du får det til.

Det kan være lurt av deg å snakke med helsesykepleier på skolen din, eller med en lærer du stoler på. Voksne rundt deg kan ofte ha gode innspill og hjelpe deg i gang.

Les også: Hvordan bygge opp selvbildet

Hvordan få venner

Hva er en venn?

Føler meg mislykket

Lykke til.