Veldig lett forelsket

Hei. Jeg blir veldig lett forelsket. Eller, chrush er kanskje mer riktig. Gjerne i litt forskjellige, på ulike tidspunkt. Jeg vet at som tenåring har man mye hormoner osv som springer løpsk, og at det egentlig ikke er veldig uvanlig. Jeg er også veldig klar over at jeg ikke bør gå inn i noe forhold slik ting er nå. Det jeg derimot lurer på, er hvordan man kan håndtere dette på en god måte. For ikke bare får jeg chrush på ulike, men jeg har også ledig lyst på kjæreste. Kombinasjonen av disse er ikke veldig bra. Så det jeg lurer på er egentlig om det er en måte å ikke bli så forelsket hele tiden, eller hvordan man på best mulig måte kan håndtere det.

Hei!

Det er naturlig å bli forelsket i ungdomstiden. Du beskriver at du blir forelsket i noen forskjellige på ulike tidspunkt, og noen ganger kan det være at man blir forelsket i selve følelse av å være forelsket, om du skjønner.

Les: Forelsket i forelskelsen

Du blir kanskje nysgjerrig på en person og tenker på / fantaserer om denne personen. Slike tanker og fantasier kan bygge opp under forelskelsen. Som du beskriver er du bevisst på at du ikke bør gå inn i noe forhold, og det støtter vi deg på. En følelse av forelskelse går over, men den du en dag velger å gå inn i et forhold med bør du føle noe mer for enn bare forelskelse. Det er lurt å være kjent med personen på et dypere plan, og kjenne til personlige egenskaper, verdier og drømmer for fremtiden for eksempel.

Forelskelse kan komme, noen ganger sterke følelser, noen ganger svakere. Det kan være lurt å gi disse følelsene til Gud å be ham hjelpe deg å håndtere dem, og så la dem passere hjertet ditt opp til Hans trygge forvaring. Når vi forstår at Gud vil det beste for oss, kan vi også hvile i at han vil hjelpe oss til å finne en person vi passer sammen med og kan gifte oss med når tiden er inne for dette.

Les også: Den rette

Det kan også være lurt, om det er sterke følelser, og spørre en ungdomsleder eller pastor om han/hun kan be sammen med deg for veiledning. Å velge livsledsager er tross alt et veldig viktig valg. I mellomtiden er det lurt å omgås det motsatte kjønn som venner, for å finne ut mer om hvordan gutter/ menn fungerer og tenker.

Les: Hvorfor blir jeg forelsket

Lykke til!

Vennlig hilsen Guttogjente.no